یا نهایت تاسف به اطلاع دوستان خبر درگذشت «بن راس» دوست قدیمی این تارنما و تارنمای قبلی را می‌رسانم.

آشنایی مجازی من با او متاسفانه مثل همه اینطور آشنایی ها بریده بریده بود. اما کمک سخاوتمندانه او و نگاه عمیقش به تاریخ تجدد و ستیزش با آن در ایران  را از یاد نمی برم.  

تا آنجایی که جسته گریخته در طی دوستی‌مان (از دیگران و تارنماهای گفتگویی دبیره های کامپیوتری  فارسی) فهمیدم او دو کار بسیار عظیم انجام داد. اول تبدیل دبیره ها font فارسی برای اپل و یونیکد کردن آنها بود. وی هر وقت من پرسشی داشتم کمکم می‌کرد. سلیقه‌اش مرا همیشه می‌خنداند چون از Windows بیزار بود (‌اما از کمک به دوست و پیشرفت کاربرد زبان فارسی در کامپیوتر دریغ نداشت) و همه هنرش برای اپل صرف می‌کرد. فانت های فارسی و اردو را برای macbook ساخت یا تبدیل کرد. تا آنجایی که سردر می آرم کار عظیمی بوده.

دگر کار او فراهم کردن دو کتاب الکترونیکی ebook مربوط به مشروطه و  تاریخ تجدد یعنی «زندگی طوفانی » تقی‌زاده و تاریخ مشروطهٔ کسروی بود که از نظر کیفیت بی نظیر است.

جزییات درگذشت او را نمی دانم. اواخر پارسال از او باز برای فانت‌های فارسی کمک خواستم اما جوابی دریافت نکردم. سپس از دوست مشترکی جویای حالش شدم.  اخیرا از آن دوست  خبر غمناک رسید که او درگذشته. 

دلم برای طبع شوخ او و شعور او بخصوص در درک درد تجدد در ایران بسیار تنگه. آخرین تماسی که داشتم گفت از بحث های سیاسی بریده مشغول بازخوانی «بوف کور» است.

ف

حاشیه: یادبود وی در گروه کاربران اپل - بهنام دوست خوب من