در تصویر میبینید: ابی ویدگری (برای کشف هنرمندان ایرانی به آنجا آمده و پاتوقش بود، ایشان اولین کسی هست که هنرمندان را به بازارهای بینالمللی معرفی می کرد)، جک اشنپر مجسمهساز ـــ نفر دوم است.
رشت ۲۹ کلوپ مشهوری که در اواخر دهه ۴۰ پاتوق هنرمندان معاصر و مدرنیست تهران بود، دفتر کامران ديبا در شماره ۲۹ خيابان رشت، يک ساختمان كلنگی قديمی بود كه دیبا آن را با خانه شماره ۲۷، از طبقه فوقانی، با يك پل به هم وصل كرده بود، هر دو خانه مجاور يک كوچه بن بست بودند، در طبقه همکف، دو بوتیک لباس بود و طبقه ی اول شماره ۲۹، باشگاه هنرمندان بود به نام «رشت ۲۹» که پاتوق هنرمندان معاصر بود: مثل سهراب سپهری، ژازه طباطبایی، حسین زنده رودی، پرویز تناولی، تبریزی، عربشاهی، فرامرز پیل آرام، ياران و دوستان آنها.
تعداد زیادی از آرشیتکتها و طبقه روشنفکر هم به آنجا رفت و آمد می کردند، طبقه بالای آن هم دفتر معماری بود.
«اسم کلوپ یا باشگاه هنرمندان، «رشت ۲۹» بود که دیبا به اتفاق پرویز تناولی و رکسانا صبا (دختر ابوالحسن صبا استاد موسیقی ) تاسیس کرد، نام هم آن به این دلیل انتخاب شده بود که در شماره ۲۹ خیابان رشت واقع شده بود، این کلوپ که مجهز به کافه و رستوران بود، در واقع باشگاه هنرمندان به شمار می آمد، پاتوقی بود برای معماران، روشنفکران، نویسندگان، کارگردان های سینِما، کسانی که در تلویزیون کارهای هنری میکردند، شعرا و حتی خارجی های مرتبط با این طیف فکری و حرفه ای.
در مورد این محل شنیده بودم اما این اولین عکسی است که دیدم. خیلی جالب.
باز هم عکس و گفتنی در این زمینه دارم، متاسفانه قدر ندانستند و تعطیل شد.
یکی از اتفاقات پر جنجال اون دوران تراشیدن موی سر این هنرمندان به دستور تیمسار مبصر رئیس شهربانی وقت بود که با توجه به اینکه کامران طباطبایی دیبا فامیل نزدیک شهبانو بود, خیلی دردسر ساز شد. پس از اینکه رئیس شهربانی موهای فرهاد مشکوة, رهبر ارکستر سمفونی تهران را هم تراشید کار بسیار بالا گرفت و شاه تیمسار مبصر را اخراج کرد. دوران پر هیجانی بود!
چندی بعد از همان دوران پر هیجان ـــ ایرانیانِ عزیز توانستند هنرِ بزرگی از خودشان در کرده و خمینی را در ماه ببینند، این خودش کم نیست عزیز جان، داوینچی و پیکاسو کجا هستند تا یاد گیرند این معجزه را!؟
فرامرز خان سلامت باشد.