به نظرِ بنده این فهرستی که مشاهده می‌‌فرمایید ـــ بهترین پنیر های فرانسه بوده که بنده در بیش از ۳۹ زندگی‌ درین سرزمین ـــ آنها خوردم، البته ایرانیان در زمینه‌ی پنیر خوری چندان تجربه ـــ دانشِ خاصی‌ نداشته و این اشتباهِ بزرگی‌ بوده ـــ می‌بایستی این خوراکِ معرکه را واردِ مِنوی غذایی خود کنند.

پنیر رَگه‌ آبی روکِفور Roquefort: شیرِ گوسفند ـــ تُرد ـــ مرطوب ـــ پنیرِ پاییزی ـــ عالی برای صبحانه، تِکه های قارچی که در همه جای این پنیر به صورت رَگه‌هایی به چشم می‌خورد ـــ مجموعه ای از قارچ پِنیسیلیوم (خطر ندارد) رُکِفورت هستند که به طور طبیعی در غار رکِفورت (مرکزِ فرانسه) یافت می‌شوند.

پنیر کُمْتِ Comté: شیر گاو ـــ پخته ـــ در درون نرم و در داخل فشرده و سخت، ظریف و دارای عطرِ میوه ای‌، عالی‌ برای ذائقه‌ی ایرانیان، ویژگی اصلی‌ این پنیرها ـــ سوراخ‌های آن است، این سوراخ‌ها اندازه‌های متفاوتی دارند.

پنیر بِری Brie: شیرِ گاو ـــ زرد رنگ با لایه‌ی خاکستری ـــ بُرشِ خمیری ـــ پوستِ نرم ـــ غَنی و خامه‌ای، عالی برای پخت و پزِ شبانه ـــ شامِ عاشقانه، در تمام طولِ سال نوشِ جانَش کنید، زیاد در یخچال نماند، با مزه‌ی قارچِ دنبلان حضور در بهشت را احساس خواهید کرد.

پنیر کِمِمْبِر Camembert: شیر گاو ـــ پوسته‌ی جامد ـــ ظریف ـــ سفید رنگ ـــ بافتِ کُرک دار (کپکِ خوراکی از خانواده‌ی پنی‌سیلین) طعمی تُند و عالی‌ برای ذائقه‌ی ایرانیانِ بهانه گیر، تازه ترِ آن طعم و بوی قارچ ـــ گاهی هم عطرِ فندق و کَره دارد، نسبت به پنیر های دیگر مقدارِ نمکِ آن کنترل شده است، عالی‌ برای صبحانه‌ی خانوادگی، به همراهِ میوه (انگور، گلابی و انجیر) برای اوقاتِ سرد ـــ می توان نوشِ جان کرد.

پنیر های فرانسوی خوبِ دیگر ــــ که به نظرم برای ذایقه‌ی ایرانیان خوش طعم تر است، اینها هستند:

پنیرِ واشِرین Vacherin: شیر گاو ـــ طعمی تقریباً اَسیدی (ملایم، شیرین و خامه‌ای) و چربی بالا، بافتِ مرطوب ـــ عالی برای فصولِ پاییز تا بهار، این پنیر در ظرف‌هایی از جنس پوستِ صنوبر قرار داشته و با قاشق خورده می‌شود، می‌ توانید بروی آن خامه‌ی معمولی و یا خامه بستنی ریخته و نوشِ جان کنید.

پنیر سَنت مائِر Sainte-maure: شیر بز ـــ مرطوب ـــ روشن ـــ طعمی تُرش مثلِ لیموی تازه، با ترکیبِ سبزیجات، ادویه یا سیر نیز در بازار موجود است، در سالاد ریخته و یا سُرخ‌ کرده و با ساندویچ بخورید، عالی برای جوان سالان و خانمهای بدونِ رژیمِ خاصِ غذایی.

پنیرهای مزرعه‌ای بهتر و سالم تر از پنیرهای صنعتی هستند.

روی بسته بندی پنیرها را بخوانید، شاید بهتر است بدانید دقیقا چگونه ساخته می‌‌شوند، مثلاً فشرده (سفت) هستند یا خیر، در فرایندِ تهیه آن (پنیرهای پخته ماندگاری بسیار بالایی دارند) از حرارت استفاده شده یا خیر.

پنیرهای نرم را حتماً کلِ قالبِ آن را بخرید، دست خورده و یا چاقو خورده باشد ـــ احتمالِ ایجادِ آلرژی دارد، قبل از خریدن ـــ حتما آن را مزه کنید، در سوپر مارکت‌ هایی‌ که اجازه نمی‌‌دهند ـــ از مسئولِ مربوطه اطلاعات لازمه را جویا شوید، باید به شما بگویند پنیرِ باز شده ـــ تازه است و یا خیر.

پنیر تازه (یا همان سفید) و پالایش نشده ـــ از شیر خام (پاستوریزه نشده) ساخته می شوند، شیر برای مدت مشخصی در هوای آزاد مانده تا بسته شود، شیر بسته شده را سپس در سبد های  کوچکی قرار داده تا آب (یا آب پنیر) آن جدا شده و به فرمِ نهایی خود برسد، سعی‌ کنید بدونِ نمکِ آن را خریده و خودتان به آن نمک زده و برایش آب نمک درست کنید، اینجور پنیر بهتر مانده و سالم تر است.