بی بی سی: یک سازمان حقوق بشری نسبت به ارجاع حکم اعدام حیدر قربانی، زندانی کرد اهل کامیاران، به واحد اجرای احکام دادسرای سنندج ابراز نگرانی کرده است.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو گزارش داده است که "بنابر اطلاع موثق پرونده زندانی سیاسی حیدر قربانی با قید فوریت به اجرای احکام دادسرای سنندج جهت اجرای حکم اعدام ارجاع شده است و اجرای حکم وی طی روزهای آتی بالقوە می باشد."

هه نگاو نوشت که این حکم روز پنجشنبه ۱۶ مرداد در شعبه ۲۷ دیوان عالی تایید شد. این حکم به او ابلاغ و به خانواده اش اطلاع داده شده است. یکی از نزدیکان آقای قربانی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی این خبر را تایید کرده است.

دولت ایران آقای قربانی را به عضویت در حزب دمکرات کردستان و شورش مسلحانه متهم کرده اما هه نگاو که در زمینه حقوق کردها فعالیت می کند می گوید او یک زندانی سیاسی است و اعترافات او در این زمینه زیر شکنجه گرفته شده و بی اعتبار است.

هه‌نگاو خواستار کمک سازمان ها و فعالان حقوق بشر به جلوگیری از اجرای حکم اعدام این زندانی سیاسی شده است.

به گزارش خبرگزاری حقوق بشر هرانا ۹ مهرماه سال ۱۳۹۵، چند تن از اعضای سپاه پاسداران در روستای تخت زنگی در بخش مرکزی شهرستان کامیاران توسط افراد مسلح به قتل رسیدند و حدود دو هفته بعد در تاریخ ۲۵ مهر ۹۵، حیدر قربانی به همراه دو تن دیگر از اهالی روستاهای منطقه‌ی ژاورود در این رابطه بازداشت شدند.

شبکەی انگلیسی زبان "پرس تی وی" ایران سه سال پیش فیلمی از اعترافات اجباری حیدر قربانی را منتشر کرد. نزدیکان آقای قربانی به هه نگاو گفته اند که "وی تحت شکنجەهای غیرانسانی ناچار شدە است که در این فیلم، مسئولیت کشتن چندین تن از اعضای سپاه پاسداران و بسیج را به عهدە بگیرد."

هه‌نگاو می نویسد "تنها ادله اثباتی در ورود اتهام قتل به حیدر قربانی اقاریر زیر شکنجه‌های غیر انسانی در بازداشتگاه اطلاعات سنندج می باشد."

یکی از نزدیکان خانوادە قربانی بە هه‌نگاو گفت که او بهمن ماه سال گذشته از سوی شعبه یکم دادگاه انقلاب سنندج بە ریاست قاضی سعیدی بە اتهام "بغی" (شورش مسلحانه) و "همکاری و عضویت در حزب دمکرات کردستان ایران" به اعدام محکوم شده بود.

به گزارش هه‌نگاو محمود صادقی برادرزن آقای قربانی هم در سال ۹۵ از سوی نیروهای ادارە اطلاعات بازداشت شد.

هه نگاو می نویسد: "این دو شهروند کرد در تاریخ ١٤ مهرماه ٩٨ (٦ اکتبر ٢٠١٩) نیز در پروندەای دیگر از سوی شعبه ١ دادگاه کیفری استان کردستان به اتهام "همکاری و معاونت در قتل چند عضو سپاه پاسداران در کامیاران" محاکمە شدە بودند. بر طبق حکم صادرە حیدر قربانی بە تحمل ١١٨ سال و ٦ ماه حبس و ٢٠٠ ضربه شلاق و محمود صادقی نیز به تحمل ٤٠ سال و ٦ ماه حبس و ٢٠٠ ضربه شلاق محکوم شدە بودند."

بازداشت پنج فعال کرد

همزمان شبکه حقوق بشر کردستان گزارش می دهد که روز گذشته پنج فعال مدنی کرد به دست نیروهای امنیتی بازداشت شده اند.

براساس این گزارش آرمیا رنجبر، علی قادری، هیمن کریمی، هیوا امینی و وریا امینی که در سقز دستگیر شدند به نقطه ای نامعلوم منتقل شده اند.

شبکه حقوق بشر کردستان به نقل از یک منبع آگاه در سقز نوشت که نیروهای امنیتی خانه های آنها را جستجو کرده و وسایل شخصی آنها را برده اند. بنابه این گزارش علیرغم پیگیری خانواده ها، مقام ها توضیحی درباره علت بازداشت این فعالان نداده اند.

شبکه حقوق بشر کردستان می نویسد که فقط در ماه ژوئیه امسال حداقل ۴۱ غیرنظامی و فعال در شهرهای کرمانشاه، جوانرود، اسلام آباد غرب، کامیاران، مریوان، سنندج، سقز، اشنویه، بوکان، پیرانشهر، سردشت و مهاباد در استان های کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی بازداشته شده اند.