ساعت پنج صبح ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۱ یک هواپیمای نظامی در تهران فرود می آید، مسافران این هواپیما گلدا مئیر نخست‌وزیر اسرائیل (از سال ۱۹۶۹ تا ۱۹۷۴ میلادی) و هیأت همراه او هستند که در سفری مخفیانه به ایران آمدند.
 
همان روز، خانم مئیر با محمدرضا شاه پهلوی ملاقاتی خصوصی دارد و یک ظرف شیشه‌ای عتیقه به پادشاه ایران هدیه می‌دهد. دو طرف درباره‌ی مسائل منطقه‌ای بویژه تنش‌ها بین مصر ، اسرائیل و امکان برقراری صلح بین این دو کشور صحبت کردند. دیداری که حدود دو هفته پیش از سفر ریچارد نیکسون رئیس جمهوری آمریکا به تهران انجام می‌شود.
 
یک ماه قبل از این تاریخ، سفیر اسرائیل در تهران پس از دیدار با ارتشبد نعمت‌الله نصیری رئیس ساواک، به اطلاع دفتر نخست‌وزیری اسرائیل رسانده بوده که محمدرضا شاه علاقه دارد با گلدا مئیر در خصوص تنظیم روابط دو کشور در قبال مسائل منطقه‌ای دیداری داشته باشد.
 
شاه ایران در این دیدار به نخست‌وزیر اسرائیل گفته؛ خیلی وقت است که او را ندیده و هر دو خاطرشان میاد که پیش از این در نروژ هم ملاقاتی داشتند.
 
سندی از آرشیو ملی اسرائیل درباره این دیدار نشون می‌دهد که گلدا مئیر پس از بازگشت از این سفر در یادداشتی (عکس زیر) به موشه دایان [از امرای ارتش و وزیر دفاع سابق اسرائیل] درباره این دیدار نوشته و دایان به گلدا گفته روابط خوب با تهران برای اسرائیل مفید است.
 
اسرائیل جزئیات این دیدار رو بصورت مخفیانه و از طریق هنری کیسینجر به اطلاع نیکسون رساند.