رادیو فردا

یک فعال حوزه خدمات مسافرت هوایی روز یکشنبه ۲۷ شهریور دلیل کمبود بلیت هواپیما در ایران را زمین‌گیربودن بیش از ۵۰ درصد هواپیماهای شرکت‌های هوایی اعلام کرد.

امید خوانساری، عضو هیئت مدیره دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی خوزستان، به ایسنا گفت: «عمده هواپیماهایی که در اختیار ایرلاین‌هاست زمین‌گیرند و با توجه به تحریم‌ها نیازمند قطعات هستند و امکان پرواز ندارند.»

به‌گفته آقای خوانساری، از حدود ۳۴۰ فروند هواپیمایی که در اختیار شرکت‌هاست، فقط «حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ هواپیما فعال‌اند هستند و باقی هواپیماها زمین‌گیر و نیازمند قطعات هستند».

پیش از این نیز مدیر شرکت هواپیمایی زاگرس با ارائه آماری نزدیک به همین آمار گفته بود «ریشه مشکلات صنعت هوایی در ایران» زمین‌گیر بودن بیش از نیمی از ناوگان هوایی است.

به‌گفته عبدالرضا موسوی، رئیس شرکت هواپیمایی زاگرس، ۶۰ درصد هزینه‌های شرکت‌ها هم هزینه‌های ارزی است که به‌نسبت سال گذشته افزایش زیادی یافته است.

برخی کارشناسان صنعت هوانوردی ایران می‌گویند ناوگان هوایی کشور برای بازسازی به حداقل چهارصد هواپیمای جدید نیاز دارد، اما وضعیت اقتصادی کشور و تحریم‌های اقتصادی ناشی از برنامه‌های هسته‌ای جلوی بازسازی و نوسازی این ناوگان را گرفته است.