ایران اینترنشنال

سخنگوی کالج ابرلین در آمریکا به ایران‌اینترنشنال گفت این دانشگاه تدریس محمدجعفر محلاتی، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل را با فرستادنش به مرخصی نامحدود متوقف کرد. طبق اسناد قرار گرفته در اختیار ایران‌اینترنشنال، محلاتی به مجبور کردن یک دانشجو به سکس برای نمره نیز متهم شده است.

توقف تدریس محلاتی در کالج ابرلین در حالی صورت می‌گیرد که ایرانیان در اعتراض به نقش او در سرپوش گذاشتن بر نقض حقوق بشر و سخنان یهودی‌ستیزانه‌ کارزاری راه انداخته بودند.

بر اساس اسناد دادگاهی که «اتحاد علیه ماله‌کشان/حامیان رژیم اسلامی ایران» در اختیار ایران‌اینترنشنال گذاشته، محمدجعفر محلاتی متهم است در زمان تدریس در دانشگاه کلمبیا در دهه ۹۰ میلادی، یک دانشجو را مجبور کرده در ازای ارفاق نمره با او رابطه جنسی داشته باشد.

آندریا سیماکیس، سخنگوی کالج ابرلین به ایران‌اینترنشنال گفت که محلاتی از روز هفتم آذر به مرخصی اداری نامحدود فرستاده شده است اما به دلیل توقف تدریس او اشاره نکرد.

هم‌زمان نیویورک پست گزارش داد که کالج ابرلین پس از اطلاع از اتهامات جنسی محلاتی در دهه ۹۰ میلادی در دانشگاه کلمبیا، تدریس او را متوقف کرده است.

بن بیرد، روزنامه‌نگاری که پرونده اتهام جنسی محلاتی را افشا کرده، به ایران‌اینترنشنال گفت محلاتی علاوه بر نقض حقوق بشر و اتهام آموزش مفاهیم یهودی‌ستیزانه، در اواخر دهه ۹۰ میلادی با اتهامات جنسی نیز مواجه شده که دانشگاه کلمبیا با پرداخت مبلغی نامشخص به دانشجوی شاکی، این پرونده را حل‌وفصل کرده است.

به گزارش نیویورک پست، محلاتی که در سال ۱۹۹۷ اتهامات جنسی مطرح شده علیه خود را رد کرده بود، به پیگیری این رسانه درباره این اتهامات پاسخ نداد.

طبق این گزارش، دانشگاه کلمبیا نیز این اتهامات را رد کرده است.

در همین حال شکایتی علیه کالج ابرلین مطرح شده که این مرکز دانشگاهی را متهم می‌کند با اجازه دادن به محلاتی برای طرح اظهاراتش در حمایت از حماس و پشتیبانی از او در نوشتن مطالب ضد اسرائیلی، حقوق مدنی دانشجویان یهودی را نقض کرده است.

یکی دیگر از اتهام‌های محلاتی سرپوش گذاشتن بر اعدام جمعی حدود پنج‌ هزار زندانی سیاسی در تابستان ۶۷ است؛ وقتی که او سفیر جمهوری اسلامی در سازمان ملل بود.

بهمن ماه ۱۴۰۱، جمعی از بستگان قربانیان قتل عام سال ۶۷ در زندان‌های جمهوری اسلامی، همراه جمعی از اعضای جامعه ایرانی-آمریکایی با تاکید بر نقش محمدجعفر محلاتی در لاپوشانی این قتل عام، خواهان اخراج فوری او از کالج ابرلین شدند.

بین مرداد تا آذر ۱۳۶۷، سازمان عفو بین‌الملل ۱۶ اخطار فوری برای ایران صادر کرد و خواستار پایان دادن به قتل‌های غیرقانونی زندانیان سیاسی شد.

در این مدت رسانه‌های آمریکایی از کشتارها خبر دادند، تظاهراتی در مقابل سازمان ملل سازماندهی شد و حتی یک تبعه ایرانی در اعتراض به این کشتارهای دسته‌جمعی، خودش را در برابر دفتر سازمان ملل به آتش کشید.

علی‌رغم پوشش رسانه‌ای این وقایع، محلاتی داشتن اطلاع از این اعدام‌ها را رد می‌کند.