انتخاب :

خواسته یا ناخواسته جامعه ایرانیان خارج از مرزها به فراوانی گراییده؛ بخشی از آنها به نخبگان جوامع دیگر پیوسته‌اند و بخش دیگری از آنها در سطوح متوسط و پایین در حال کار هستند اما سال‌هاست که برخی افراد از این دست در انتخابات پارلمان کشورهای مختلف شرکت می‌کنند، به مقام‌های قضائی یا سمت‌های مهم مدیریتی دست می‌یابند، نسل جوان یا میانسالی که عمدتا در کودکی به همراه خانواده ایرانی خود به کشورهای دیگر مهاجرت کرده‌اند یا آنکه در خانواده ایرانی‌الاصلی به دنیا آمده‌اند. برخی از آنها که هیچ‌گاه ایران را ندیده‌اند یا تنها در کودکی و برخی سفرهای خانوادگی تصاویری اندک از ایران به یاد دارند اما بارقه‌هایی از فرهنگ و ادبیات ایرانی را در خاطر دارند.

حالا از بین ایرانی- آمریکایی‌ها، تعدادی در تیم انتقالی کابینه بایدن نیز حضور دارند، افرادی که می‌توانند پتانسیل نهفته‌ای برای کاستن از بار دشمنی میان ایران و آمریکا باشند.

شاید آنها نقش تأثیرگذاری در تعیین افراد کابینه نداشته باشند یا در تعیین نقشه راه سیاست خارجی؛ اما ایرانیانی هستند از ظرفیت یک ملت و یک تمدن که سر جنگ ندارد اما زیر بار زور نمی‌رود. ظرفیتی که اگر ایرانیان مقیم کشورهای دیگر را هم پیش‌تر در‌می‌یافتیم اکنون یک پتانسیل فوق‌العاده بودند. در گزارش پیش‌رو، با ایرانی - آمریکایی‌های تیم انتقالی بایدن بیشتر آشنا شوید.

سوزان بی‌نیاز، وزارت خارجه

رامین طلوعی, وزارت خارجه

مهرسا برادران، وزارت خزانه‌داری و گروه سیاست‌های مالی و بانکی

شهرزاد (شارا) مهتدی، شورای محیط زیست

ارس جیزا,ن وزارت مسکن و شهرسازی

 

 

 

برو به آدرس