بی‌بی‌سی:

فروغ پرستار است؛ می‌گوید دختر خردسالش که با تاخیر رشدی (GDD) روبروست نمی‌تواند مانند سایر کودکان کانادایی از خدمات تشخیص و درمان استفاده کند چرا که به علت خدمت سربازی پدرش در سپاه پاسداران، برای ویزیت پزشکان و مراکز درمانی تخصصی در خاک آمریکا به مشکل برخورده است.

شهرام پزشک است؛ می‌گوید با وجود این که در دوران کرونا نقش او در طراحی سیستم‌های اطلاعات پزشکی در آمریکا بسیار اثربخش و مورد تقدیر بوده اما افسر مرزبانی و یک مامور اف‌بی‌آی در مرز آمریکا به او گفته‌اند چون دوران خدمت سربازی را به عنوان پزشک در سپاه پاسداران گذرانده، حق ورود به خاک آمریکا را ندارد.

آرش آهنگساز و مدرس موسیقی است؛ او از ۹ سالگی تا امروز فقط با نت و ساز سر و کار داشته اما افسر مرزبانی آمریکا به او گفت «برای ایالات متحده یک عنصر خطرناک محسوب می‌شود».

محمد مهندس محیط‌زیست است؛ در آمریکا مشغول کار بود و آنجا خانه هم اجاره کرده بود اما وقتی برای دیدار با خانواده به کانادا برگشته بود از ورود مجدد به آمریکا منع شد چرا که ۳۵ سال پیش خدمت اجباری سربازی را در سپاه پاسداران گذرانده بود.

این چهار نفر که روایت مشکلات خود در مرز آمریکا را با بی‌بی‌سی فارسی در میان گذاشتند، بخشی از صدها خانواده ایرانی-کانادایی هستند که در چهار سال گذشته از ورود به خاک ایالات متحده منع شده‌اند و می‌گویند علاوه بر «ممنوع الورود» شدن، افزوده شدن نام‌شان به «فهرست مظنونان تروریستی آمریکا» در سفر به دیگر کشورهای جهان هم برایشان مشکلات فراوانی ایجاد کرده به طوری که حتی با در دست داشتن پاسپورت کانادایی، از سوار شدن به هواپیما منع و با بازجویی‌های طولانی مدت روبرو بوده‌اند.

 

برو به آدرس