رادیو فردا:

لیلا صلاحی

«هفت زمستان در تهران» به کارگردانی اشتفی نیدرزول مستندی درباره پرونده ریحانه جباری است. این فیلم برنده جایزه بهترین فیلم بخش چشم‌انداز سینمای آلمان شد. گفت‌وگو با کارگردان فیلم درباره این اثر دلهره‌آور و در همان حال خوش‌ساخت.

ریحانه جباری در ۱۹ سالگی به جرم قتل مردی که قصد تجاوز به او داشت به اعدام محکوم شد. علیرغم اینکه ریحانه از خود دفاع کرده بود، نظام معیوب عدالت کیفری ایران از رفتار منصفانه با او خودداری کرد و ریحانه بالاخره در ۳ آبان ۱۳۹۲ در مبارزه خود در راه آزادی مغلوب شد.

هفت زمستان با فیلم‌هایی که مخفیانه به دست آمده‌اند و نامه‌هایی که ریحانه در زندان نوشت، ماجرای گرفتاری خانواده جباری را دنبال می‌کند. اشتفی نیدرزول کارگردان این اطلاعات را لابه‌لای شهادت‌های دلخراش دوستان و خانواده ریحانه و همچنین بازآفرینی وقایعی که رخ داد می‌چیند. فیلم نیدرزول که این موضوع را با احتیاط و ملاحظه دست‌مایه قرار می‌دهد، کلاس درس پیشرفته‌ای در مستندسازی است و در عین حال داستان انگیزه‌بخش زندگی یک زن را روایت می‌کند.

هفت زمستان در پی افشای سلسله‌مراتب مردسالار حاکم بر نظام قضایی و تباهی این نظام با بی‌احترامی به زنان است. بنابراین، این مستند با کندوکاو در قوانین ایران بستری فراهم می‌کند برای قربانیانی که نتوانسته‌اند بی‌عدالتی‌های تحمیلی به خودشان را افشا کنند. زنانی که در ایران کارشان به زندان می‌کشد، به کفاره جرمی که بعید نیست مرتکب نشده باشند توسط پلیس مورد ضرب‌وشتم، پرونده‌سازی و اقرار اجباری قرار می‌گیرند. هرچند ریحانه از دست رفت اما مقاومت اوست که امکان افشای این مسأله را فراهم آورده است.

برو به آدرس