امسال در چهل و ششمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو محوطه باستانی هگمتانه با یادگارهایی بی نظیر از دوره ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی به اتفاق آرای کمیته حاضر در جلسه میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

خواست فرستادن هگمتانه چندین سال است از سوی باستانشناسان دلسوز فرهنگ ایران و دوستداران میراث فرهنگی مطرح بوده است اما وزارت میراث حکومت اسلامی به عناوین مختلف زیر بار نمی رفت. ولی بالاخره راضی شد که همگتانه باستانی را همراه با «مرکز تاریخی شهر همدان» یک جا برای جهانی شدن بفرستد. اما به دلایلی کمیته میراث جهانی، مرکز تاریخی شهر همدان را حذف کرد.

هنوز میراث فرهنگی توضیح درستی در مورد این که چرا «مرکز تاریخی شهر همدان» از لیست جهانی شدن حذف شده نداده است جز این که: «ایرادهایی داشته که باید اصلاح شود.»

از آنجایی که وزارت میراث فرهنگی و سازمان های تابع آن در سراسر ایران هیچ کدام در مورد هیچ موضوعی به مردم اطلاع درستی نمی دهند، هنوز روشن نیست که ماجرا چیست. فقط کافیست نگاهی بیندازیم به خبرهایی که کم و بیش در مورد ویرانی های چند سال اخیر در اماکن تاریخی شهر همدان بوده و بیشترشان به حال خود رها شده اند. یا ساخت و سازهایی غیر اصولی و یا ویرانی هایی که به بهانه حفاری در اطراف میدان بزرگ شهر بوجود آمده.

میدان رضاشاه، که در اواسط دوران پادشاهی رضاشاه ساخته شده و یکی از زیباترین میدان های قدیمی ایران است. معلوم نیست چرا پس از انقلاب به نام کسی خوانده می شود که هیچ نقشی در ساختن یا حتی حفظ آن نداشته است. 

بنیاد میراث پاسارگاد
www.savepasargad.com