مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان قزوین از ثبت دو آیین دیگر (علامت کشی و طشت گذاری) خبر داد. (آثاری که گفته می شود چندی قبل درفهرست «میراث ملی» ایرانیان نیز به ثبت رسیده است) و با این مژده که به زودی آیین های دیگر مربوط به این ماه هم به ثبت خواهد رسید.

خزائلی با بیان اینکه تعداد رویدادهای گردشگری ثبت شده استان در این تقویم تا کنون به عدد ۱۰ رسیده، خاطرنشان کرد: «پیش از این هشت رویداد دیگر در این تقویم ثبت شده‌است.

بیشتر این آیین ها و آثار مذهبی هستند و یا مراسمی ست که در پی انقلاب اسلامی پیدایشان شده است و به عنوان آیین هایی ایرانی یا ملی به خورد مردم داده می شود.

روشن است که کسی جرات ندارد از این آقایان بپرسد چرا علامت کشی و طشت گذاری و تعزیه خوانی و «سوگواری زنانه حسینیه آقاسیدجمال»، «سوم امام»، و... و ... که فقط متعلق به شیعیان ایرانی ست، و صدها آیین های من درآوردی پس از انقلاب اسلامی نام «آثار ملی ایرانیان» می گیرد  (و در رویدادهای گردشگری) به ثبت می رسد اما دهها جشن و آئین مذاهب دیگر ایرانیان،  و صدها اثر تاریخی ملی ایرانیان نه تنها نادیده گرفته می شود بلکه در حال نابودی یا ویرانی ست.

حیرت انگیز این جاست که نمایندگان سازمان یونسکو که در ایران هستند چرا هیچ تذکر و نظری در این مورد نمی دهند وچرا اهالی قلم و سیاست و فرهنگ و هنر مدام این مهم را تکرار نمی کنند که:‌

ایرانیان فقط مسلمان شیعه نیستند، زرتشتی و مسیحی و یهودی و بهایی و سنی و… بی مذهب ها هم ایرانی اند و همه شان باید سهمی مساوی در مالکیت شان بر میراث فرهنگی و تاریخی داشته باشند.

بنیاد پاسارگاد
www.savepasargad.com