شیرین عبادی

سال ۱۴۰۲ شمسی را در حالی به پایان می‌بریم که زندان‌های کشورمان مملو از انسان‌های آزاده و شریفی است که حاضر نشدند از مقاومت دست بکشند. در آستانه‌ی نوروز بانگ آزادی‌خواهی، حق‌خواهی و برابری‌طلبی بیش از هر جا، از بندهای اوین در تهران، وکیل‌آباد مشهد، عادل‌آباد شیراز، قزلحصار کرج، لاکان رشت، ارومیه، اهواز، سمنان، سقز و سنندج شنیده می‌شود. سالی که گذشت سال پیروزی زندانیان بر زندان‌بانان بود.

سال ۱۴۰۲، برای خانواده‌های دادخواه نیز سالی سرشار از مقاوت و سرافرازی بود. مادران دادخواه در کردستان شعله‌های آتش نوروز را برافروخته‌اند. خانواده‌های دادخواه در سراسر کشور، به حکومت جهل و استبداد ثابت کردند که حبس و فشار و تعذیر، ایشان را از مسیر مقدس‌شان منحرف نکرده است. از ماشالله کرمی در زندان، تا امجد امینی و مژگان افتخاری بر مزار فرزندانشان، از خانواده‌های خاوران تا آبان ۹۸، یک‌صدا علیه ستم و جنایت ایستادند. به جرات باید بگوییم که سالی ۱۴۰۲ سال مقاومت بی‌بدیل و تحسین برانگیز دادخواهان در برابر جانیان و قاتلان بود.

سالی که گذشت سالی سخت برای کارگران، برای معلمان و پرستاران. سالی دشوار برای بازنشستگان بود. اما آنها نیز در جدال با نابرابری، یک‌صدا هم‌دل و در اوج همبستگی ایستادند و با وجود تحمل دشوارترین بحران‌های اقتصادی، «انسانیت» و دفاع از حقوق دیگران را فراموش نکردند. بیراه نیست اگر بگوییم سال ۱۴۰۲ سال همبستگی بی‌نظیر اقشار مختلف جامعه در مقابل اوباش حکومتی بود.

سال ۱۴۰۲ اما سال پیروزی برای اپوزوسیون خارج از کشور نبود. جدال‌های بی‌سرانجام و بی‌پایان بر سر حکومتی که هنوز نیامده، دعواهای بی‌نتیجه و دستاویز قرار دادن روش‌های غیراخلاقی برای خفه‌ کردن صدای همدیگر بیش از هر چیز به چشم آمد. پیروز این میدان، در عرصه اپوزوسیون خارج از کشور دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی بود.

امیدوارم مخالفان حکومت با درس گرفتن از همبستگی و اتحاد موجود در داخل کشور، سال ۱۴۰۳ را به کابوسی برای جمهوری اسلامی تبدیل کنند. چرا که تنها راه، تمرکز بر سرنگونی نظام حاکم است. نظامی که به گواه کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، دست به جنایت علیه بشریت زده است.

نوروز ۱۴۰۳ را به تمام هم‌میهنان تبریک می‌گویم. به امید سرنگونی حکومت جهل، فساد و استبداد.