داستان غم انگیز دکتر مصدق  و حوادث 28 مرداد  از ساعات  اول بامداد روز یکشنبه 25 مرداد  1332 شروع شد. سرهنگ محمد نصیری   با حمایت سربازان مسلح گار سلطنتی حکم پایان دوره نخست وزیری به امضاء محمد رضا شاه را طبق قانون اساسی به وی ابلاغ کرد. دکتر محمد مصدق ضمن تایید کتبی وصول چنین نامه ائی دستور بازداشت سرهنگ نصیری و خلع سلاح نیروهای مسلح همراه وی را صادر کرد.

 از همون ساعت تا اوایل صبح چهارشنبه 28 مرداد وضعیت کشور بحرانی بود. قدرت سیاسی بر کف خیابان افتاد  و سرانجام  حدود ساعت 14 رادیو تهران پیروزی کودتاچیان ؛ سقوط حکومت دکتر مصدق و بازگشت محمد رضا شاه به قدرت را تایید کرد.

 همون روز خانه دکتر مصدق در خیابان کاخ در فاصله اندکی از کاخ مرمر غارت شد. نیروهای نظامی کودتاچی در این  غارت مشارکت داشتند. چند عکس اول را از وضعیت خانه غارت شده و آتش گرفته و ویران دکتر مصدق خبرنگار عکاس مجله لایف آمریکا که برای پوشش حوادث آن روزها در تهران حضور داشت گرفته است.

 به نظرم تصویری که از پشت یک  ورودی سنتی ایرانی حوضی به شکل قلب اما پر از آب سیاه و اوراقی ریخته بر زمین را نشان میدهد چکیده همه حوادث بعدی  آن و رویای بر باد رفته ناسیونالیسم ایرانی در وجود دکتر مصدق است.

 دکتر مصدق در دادگاه به سه سال زندان محکوم شد. بعد از پایان زندان به قلعه احمد آباد ملک آبا و اجدادی خود در نزدیکی کرج رفت و تا پاین عمر در 14 اسفند سال 1345 در همان جا منزل داشت. بعد از انقلاب  این قلعه روزهای سختی را گذرانده.  خیلی خوش شانس بودم که سال 2017 از آنجا بازدید کردم

 آقای ابوالفتح تک روستا تعریف میکرد که خانواده اش به شکلی سنتی در قلعه احمد آباد برای خانواده مصدق خدمت میکردند. اجدادش هم در این کار بوده اند. با عشق و علاقه تمام به دکتر مصدق از وی صحبت میکرد گو اینکه فقط چند ماه آخر زنده بودن دکتر را درک کرده بوده.

 یاد دکتر مصدق گرامی باد.

آزاده  اخلاقی عکاس ایرانی ( متولد سال 1357 شیراز)  در پروژه " به روایت  یک شاهد عینی"  صحنه غسل و آماده کردن جسد دکتر مصدق برای تدفین در اطاق نشیمن قلعه احمد آباد علیرغم وصیتش که مایل بود در آرامستان ابن بابویه تهران و کنار شهدای 30 تیر سال 1331 دفن شود را در روز 14 اسفند سال 1345 بازسازی کرده  است.

نمایش گالری در اندازه بزرگ