از دیگربان: نمایندگان مجلس به ماده‌ای از طرح «نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی» رای مثبت دادند که بر اساس آن، اعضای «موثر» احزاب منحل شده از تاسیس حزب و عضویت در احزاب محروم می‌شوند.

این ماده صبح روز سه‌شنبه (۲۴ تیر) در صحن علنی مجلس به رای گذاشته شد که با ۱۴۳ موافق، ۱۳ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۰ نماینده حاضر به تصویب رسید.

نیرو‌های امنیتی دوره پهلوی٬ اعضای ساواک٬ فراماسون‌ها٬ وزرای سال‌های ۱۳۳۲ تا ۱۳۵۷ ٬ اعضای مجالس شورای ملی و سنا از جمله افرادی هستند که براساس این ماده از تاسیس حزب محروم شده‌اند.

اعضای موثر رژیم پهلوی و حزب رستاخیز و اعضای گروهک‌های غیرقانونی «محارب» و «ضد انقلاب» هم از ز حق تاسیس حزب و یا عضویت در احزاب محروم شده‌ندو

این ماده همچنین محکومان امنیتی٬ اعضای احزاب منحل شده٬ قضات٬ کارکنان شاغل وزارتخانه‌های اطلاعات، دفاع و پرسنل نظامی و انتظامی را از عضویت در احزاب و تاسیس حزب منع کرده است.

جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی دو حزبی هستند که پس از وقایع سال ۱۳۸۸ منحل اعلام شده و برخی اعضای آن دستگیر و زندانی شده‌اند.

اعضای این دو حزب سیاسی در حال حاضر به فعالیت سیاسی خود ادامه می‌دهند و برخی از آن‌ها رابطه نزدیکی با دولت حسن روحانی دارند.

به نظر می‌رسد تصویب این ماده اقدامی از سوی مجلس برای اعمال محدویت بیشتر برای اعضای این احزاب و گروهی از اصلاح‌طلبان باشد.

روز گذشته نیز نمایندگان مجلس به ماده دیگری از این طرح رای داده بودند که براساس آن «التزام عملی به ولایت فقیه» یکی از شروط عضویت در احزاب شده است.