توکا نیستانی برای ایران وایر

دعوا سر یک روستای کوچک در فرانسه 

ایمنا: با وجود ثبت خاطره‌انگیزترین اتفاقات در روزهای پایانی مبارزات انقلابی امام خمینی (ره) در نوفل‌لوشاتو مشخص نیست دلیل پیشنهاد برخی برای تغییر نام خیابانی که به این نام در تهران قرار دارد چیست.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روزهای پایانی هفته گذشته بود که بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به شورای شهر درخواست تغییر نام خیابان نوفل‌لوشاتو را کرد که بازتاب بسیاری در شبکه‌های اجتماعی داشت. در بخشی از این نامه آمده است:

"از آنجا که خیابان نوفل‌لوشاتو (خیابان فرانسه قدیم) به خاطر بودن سفارت فرانسه در آن، وجه تسمیه یافته است؛ پیشنهاد آن داریم که شورای شهر تهران در اقدامی فوری و انقلابی؛ نام این خیابان را به اسامی چون «خاتم الانبیا» و یا «نبی اکرم» تغییر دهد تا شاید بتواند اندک نقشی را در جهت مقابله با اقدام شنیع صورت گرفته در توهین به ارزش‌های والای اسلامی و توهین به پیامبر مهربانی‌ها ایفا کرده باشد. امید آن داریم با این اقدام در سال آخر انجام وظایفتان در آن شورا، از خود باقیات الصالحاتی به جای گذارید."

پس از انتشار این نامه، علی اعطا، سخنگوی شورای شهر، این پیشنهاد را پاک کردن نام‌ها و یادگارهای مرتبط با انقلاب اسلامی دانست و در صفحه توئیتر خود نوشت:

"وجه نامگذاری نوفل‌لوشاتو برای معبری در تهران، حضور ١١٦ روزه بنیانگذار انقلاب اسلامی به عنوان آخرین منزلگاه ایشان در خارج از کشور پیش از انقلاب بوده است. قرارگیری سفارت فرانسه - و البته برخی سفارتخانه‌های دیگر- در این معبر دلیل و علت این نامگذاری نبوده است؛ بلکه در جهت تناسب و تناظر و قرائن بوده است.

هتک حرمت و اهانت و حمایت از این هتک حرمت، امری است که روش مواجهه دیگری را طلب می‌کنند. پیشنهاد دهندگان تغییر نام معبر نوفل‌لوشاتو حتماً توجه کافی دارند که راهکار برخورد با این این هتک حرمت، پاک کردن نام‌ها و یادگارهای مرتبط با انقلاب اسلامی نیست! "