دانشگاه های آمریکا در دهه 1940  خیلی از مشاغل و رشته های تحصیلی را که امروز می شناسیم سرو سامان دادند. قبل  از آن همه اطلاعات موجود در باره این رشته ها عین جزایر دور از هم بودند دانشمندان آمریکائی آنها را در قالب یک نظریه و یا تئوری مرتب کرده و به رشته های تحصیلی دانشگاهی تبدیل کردند که فارغ التحصیلان آنها منشاء خدمات زیادی در دهه های بعدی شدند.

 به صنعت پذیرائی و یا همون Hospitality Industry خوب توجه  کنید. قبل از دهه 1940 هتل های زیادی در اروپا و قاره های مختلف جهان فعال بودند اما این دانشگاه های آمریکائی بودند  که این صنعت را  از لحظه ائی  که خدمات دهی به یک گشت گر Excursionist   ( کسی که برای تفریح صبح از خانه خارج اما شب به منزل دائمی خود بازمیگردد و حتی یک شب هم در  هتل نمیخوابد) و یا یک گردشگر  Tourist  ( شخصی که اقامتگاه دائمی خود را برای تفریح  ترک و بین یک  تا 90 شب  در هتل  و متل  و اقامتگاه های  گوناگون که متضمن پرداخت کرایه  هست به سر میبرد )آغاز و با مراجعت وی به خانه و محل زندگیش پایان می یابد.

 تعریف امروز هتل صرفا یک برداشت آمریکائی است. هتل مکانی  است که مسافر تنها برای دیدن جاها و آدم هائی  که امکان انتقال آنها به هتل فراهم نیست ؛ هتل را ترک میکند. مثلا در کشورهای شرقی  مسافران از کاروانسرا  در طول سفر استفاده میکردند  که خدمت عمده ائی که به مسافران عرضه میکرد امنیت خواب و استراحت بود. هتل های اروپائی قبل از جنگ تنها صبحانه به مسافران عرضه میکردند و رستوران هتل ها مکان عمومی محسوب میشد که همه میتوانستند به آنجا مراجعه کنند از جمله مسافران هتل مورد بحث.

Full board  و یا American Plan یک اصطلاح بعد از جنگ جهانی  است و معنی  آن این  است که نرخی که برای یک شب اقامت هتل اعلام میشود علاوه بر اطاق شامل سه وعده غذا هم هست. در صورتیکه  European Plan شامل  اقامت Accommodationو یک وعده صبحانه است....... بگذریم.

 رشته های روابط بین الملل International Relations  و  روابط عمومی و یا همون Public Relations هم از رشته هائی  هستند که مراکز علمی آمریکائی به جهان معرفی کرده اند. در اروپای قبل از جنگ روابط بین الملل نه به عنوان رشته ائی مستقل بلکه شعبه ائی از علوم سیاسی تدریس میشد.

دانشگاهیان آمریکائی اغلب ابزارها و علوم اروپائی را تبدیل به عناصری قابل دسترس برای عموم در زندگی عادی کردند. به عنوان مثال با وجود آنکه روانشناسی و روانکاوی و اغلب شعبات منتج از آن ابتکارات اروپائی بودند اما این پزشکان آمریکائی بودند که با ابتکارات خود باعث گردیدند این علوم از حالت اشرافی اروپائی در آمده و به ابزارهایی برای کاستن از آلام و درد مردم عادی تبدیل شود.ترانزیستور و کامپیوتر هم از  از اختراعات دانشمندان آمریکائی در دهه شگفت انگیز 1940 بود  که دیدگاه عمومی مردم را به زندگی در قرون بیست و بیست و یک تغییر داد.

 

24 فوریه سال جاری 2021 مصادف بود با  بیستمین سالگرد درگذشت کلود شانون Claude Shannon  مهندس برق و از اساتید دانشگاه فن آوری ماساچوست MIT و هچنین ریاضیدان بزرگ که پایه های نظری  و ریاضی  رشته جدید تحلیل اطلاعات و یا Information Theory   را در سال 1937 وقتی دانشجوی فوق لیسانس دانشگاه MIT بود و تنها 21 سال  داشت بنیان نهاد.

کلود شانون متولد شهر پتوسکی میشیگان در 30 آوریل 1916  و درگذشته 24 فوریه 200 در مدفورد ماساچوست است.

کلود شانون  اطلاعات را به شکل کمیتی قابل اندازه گیری تبدیل کرد. به عنوان مثال به این دو عبارت توجه کنید:

  1. سگی مردی را گاز گرفت.
  2. مردی سگی را گاز گرفت

مسلم است  که عبارت اول ارزش اطلاعاتی و خبری اندکی دارد. هر روز تعداد زیادی بزرگسال و کودک در کشورهای مختلف جهان توسط سگ ها گاز گرفته می شوند و اطلاع از آن برای اکثر مردم جالب نیست. اما خبر دوم خیلی به ندرت اتفاق می افتد. بنابراین میشود تیتر خبری مهمی  برای آن تهیه کرد.

پیشنهاد شانون به شکل عبارت زیر  است:

                                          I = -logp

یعنی  ارزش اطلاعاتی هر خبری برابر است با منهای لگاریتم احتمال وقوع آن حادثه. مثلا  در 1000 اتفاقی که بین سگ و انسان می افتد در 900 مورد سگ انسانو گاز میگیرد و تنها در 2  در هزار انسان سگو گاز میگیرد.

I2 = -log 2/1000= 2.7  ارزش خبری گاز گرفتن انسان سگی را 2.7 است و اما ارزش خبری سگی که انسانی را گاز میگیرد I1= -log900/1000= 0.41 می باشد. یعنی  ارزش خبری گزاره دوم حدود 6 برابر اولی  است.

مقاله سال 1948 کلود شانون

A mathematical Theory of communication ,1948ابزاری قوی برای کاربرد کامپیوتر در سالهای آینده برای تحلیل انبوه اطلاعات و  استخراج داده های کاربردی از آنها گردید.

 زندگی پربار کلود شانون با پژوهش  های وی در زمینه هوش مصنوعی و ماشین های  هوشمند بازی شطرنج ادامه پیدا کرد. متاسفانه شانون ؛ ریاضیدانی  که مبدع رشته تحلیل اطلاعات بود در سالهای آخر عمر دچار بیماری آلزایمر گردیده و اغلب از ابداعات و اختراعات خود چیزی را به خاطر نمی آورد. اما خاطره  مشارکت موثر وی در شکل گیری زندگی جدید بشری همواره در اذهان  نسل های آینده  باقی خواهد ماند.