امروز 16 ماه می 2021 برابر است با یکصد و نود و یکمین  سالگرد  در گذشت ژوزف فوریه  Joseph Fourier ریاضیدان و فیزیکدان بزرگ فرانسوی در 16 می سال 1830. وی متولد 21 مارس سال 1768 در ایالت بورگونی  فرانسه بود.

نقش وی در توسعه علوم چنان شاخص است که  نامش جزو 72 نفری است  که بر روی بدنه برج ایفل حک شده است. وی فرزند یک خیاط بود اما استعداد شگرفی در ریاضیات داشت. از 18 سالگی تدریس  ریاضی در دانشگاه را شروع کرد. عمده ترین  رشته  مورد علاقه اش حرارت بود. این موضوع به دلیل آنکه  مهمترین منبع  تامین انرژی صنایع در قرون هیجده و نوزده بخار بوده منطقی به نظر میرسد. نام وی با سری فوریه گره خورده است.

ریاضیدانان دیدی کمی به حوادث اطراف خود دارند. اون داستان افتادن سیب از درخت و نیوتن انگلیسی یادتونه. بشر برای هزاران سال میدونسته  که هرچیزی در فضای اطراف زمین رها بشه به سمت پائین سقوط میکند و هر لحظه سرعتش اضافه میشه  منتها کسی نمیدونست سرعت و شتابش چطوری  تغییر میکنه. نیوتن آمد این  اتفاق را فرموله کرد. یادتونه فیزیک مکانیک دوره دبیرستان ؟ سرعت ؛ شتاب  ؛ گشتاور  قوانین نیوتون... یعنی به طور خلاصه  ریاضیدانان میگند به جای توصیف کیفی اتفاقات بیائید حرف حساب بزنیم. فرض کنید من از 100 نفر حالشونو میپرسم به صورت کاملا کلیشه ائی پاسخ اونا  از  این دو حال خارج نیست : خوبم. و یا بد نیستم. مسلما همه اونائی  که گفته اند خوبیم احوالاتشون به اندازه هم خوب نیست. برخی حالشون بهتر از بقیه است. سرتونو درد نیارم اگر پاسخ شما شامل عوامل زمان ؛ وزن و طول باشد شما   علمی  و ریاضی فکر میکنید. یعنی اگر در پاسخ سئوال کی برمیگردی شما بگید : به زودی. این پاسخ کیفی و غیر علمی است و معنی دقیقی ندارد. اما اگر بگید راس ساعت 6 و 30 دقیقه   اینجام. معلومه که شما ذهنیت دقیقی دارید. و یا اگر بگید فلانی چاق و یا لاغره. ایده دقیقی به شنونده نمیدهید. اما  اگر بگید علی 75 کیلو گرم وزن دارد جواب شما در چهارچوب ریاضیه.

 بررسی دقیق  فعالیت های فوریه زمان زیادی  میطلبد در اینجا به جنبه خیلی کوچکی از تاثیرات افکار وی بر دنیای ارتعاشات به ویژه درک  ما از موسیقی می پردازیم.

جوهره دریافت های فوریه این است که هر صدائی اعم از خوشایند نظیر موسیقی یا ناراحت کننده نظیر صدای انفجار و شکستن شیشه همگی در واقع مجموعه ائی از تعدادی سیگنال سینوسی و یا همان گونه که در فارسی ترجمه شده " نغمه" هستند. البته پیش از فوریه آهنگسازان بزرگی بودند  که مدتها قبل  به این درک رسیده بودند. آنها حتی اسامی خاصی به  نغمه های موسیقی گذاشته  بودند( دو ؛ ری ؛ می ؛ فا  ؛ سو ....). کاری که فوریه انجام داد درست مثل نیوتون بود. به این معنی که درک کیفی عامه را به شکلی کمی و با استفاده از فرمول های ریاضی نشان داد.