به گفته نزدیکان و آشنایان یحیی سنوار، رهبر حماس، به رغم تهاجم اسرائيل به غزه و کشته شدن ده‌ها هزار فلسطینی، هیچ‌گاه از انجام حملات هفتم اکتبر به اسرائيل پشیمان نشد. برخی رسانه‌های اسرائیل با انتشار خبر مرگ او نوشتند: «یحیی سنوار، بن لادن غزه کشته شد».

یسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز پنج‌شنبه ۱۷ اکتبر ۲۰۲۴ میلادی کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس را در عملیات ارتش اسرائیل تایید کرد. این ارتش پیش‌تر طی بیانیه‌ای از کشته شدن سه شبه‌نظامی حماس در عملیاتی در «تل السلطان» در شمال شهر رفح، واقع در جنوب باریکه غزه خبر داده و اعلام کرده بود که آژانس امنیت اسرائيل (شین‌بت) در حال بررسی این احتمال است که یکی از این شبه‌نظامیان یحیی سنوار، رهبر حماس باشد.

به گفته چهار منبع فلسطینی و دو دیپلمات اهل خاورمیانه، برای سنوار، مبارزه مسلحانه تنها راه برای ایجاد یک کشور فلسطینی بود.

بنابر آمار اسرائیل در حملات هفتم اکتبر حماس هزار و ۲۰۰ نفر که عمدتا غیرنظامی بودند، کشته و ۲۵۰ نفر هم به گروگان گرفته شدند. این حملات مرگبارترین روز برای یهودیان از زمان هولوکاست بوده است.

اسرائیل در پاسخ به این حملات، حملات هوایی گسترده به نوار غزه را انجام داد. به گفته مقامات بهداشتی فلسطین و همچنین بنابر ارقام سازمان ملل متحد، در این حملات تاکنون بیش از ۴۲ هزار و ۴۰۰ نفر کشته و ۱.۹ میلیون نفر آوره شده‌اند.

منبع