آسو:

پرویز نیکنام

بنده در ۱۲۸۶ در تهران به دنیا آمده‌ام. تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در تهران تمام کرده‌ام، حقوق را کمی در دانشگاه آکسفورد و بقیه را در دانشگاه لندن خوانده‌ام. در لندن تا مرحله‌ی فوق ‌لیسانس L.L.M تحصیل کردم، اما دوره‌ی دکتری را در دانشگاه پاریس گذرانده‌ام. بنابراین، تحصیل و تخصص حرفه‌ای بنده در حقوق است. بنده مدتی در شرکت نفت انگلیس و ایران بودم و در آنجا کارهای اداری و حقوقی انجام می‌‌دادم. بعد از آنکه نفت ملی شد، در شرکت ملی نفت اول به‌عنوان مشاور حقوقی کار می‌کردم، بعد عضو هیئت‌مدیره شدم و بعد هم در حدود شش سال قائم‌مقام رئیس هیئت‌مدیره بودم. بعد به دبیرکلی اوپک انتخاب شدم و سه سال و نیم در آنجا بودم و در این مدت البته همچنان عضو شرکت ملی نفت بودم، اما مرکز کار اوپک در ژنو بود، هرچند تماسم را با تهران نگاه می‌داشتم و مرتباً به تهران رفت‌وآمد داشتم. بعد از آنکه کارم در اوپک تمام شد، به شغل سابقم در شرکت [نفت] برنگشتم و به سمت مشاور نخست‌وزیر منصوب شدم و بعد مشاغل دیگری داشتم، ازجمله یک دوره‌ی چهارماهه در دانشگاه کلمبیا تدریس می‌کردم... گذشته از مطالب حرفه‌ای، یعنی حقوق ازیک‌طرف و ازطرفی کارهای حقوق نفت، علاقه‌ام بیشتر متوجه فلسفه و هنر بوده، البته به‌صورت آماتوری.

فؤاد روحانی در گفت‌وگویی در سال ۱۳۵۳ خودش را این‌طور معرفی می‌کند. او که تحصیلات ابتدایی را در مدرسه‌ی تربیت تهران گذرانده بود، از همان ابتدا وارد صنعت نفت شد که در انحصار شرکت نفت ایران و انگلیس بود. خیلی زود به‌دلیل «هوش سرشار و تسلط به زبان‌های خارجی» موردتوجه قرار گرفت و در سال ۱۳۰۹ در مسابقه‌ی اعزام دانشجو به انگلستان پذیرفته شد و از طرف شرکت نفت به انگلستان اعزام شد.

بعد از پایان تحصیلات و بازگشت به ایران، به‌عنوان مشاور حقوقی در شرکت نفت ایران و انگلیس مشغول به کار شد و بیشتر از چهار دهه در دولت‌های مختلف، که به‌عقیده‌ی پژوهشگرانِ کتاب یادداشت‌های فؤاد روحانی، «همه بدون استثنا در امر بهره‌برداری از نفت با شرکت‌های نفتی گرفتاری عمده‌ای داشتند، به‌عنوان زبده‌ترین کارشناس امور حقوقی نفت صادقانه همکاری می‌نمود.»

او تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ مشاور دولت بود، اما مهم‌ترین سمتش در بیشتر از چهل سال کار حرفه‌ای دبیرکلی اوپک است که خودش آن را بهترین سال‌های عمرش می‌داند.

برو به آدرس