دویچه وله فارسی:

اصفهان و مشهد دو قطب مخالفت با دوچرخه‌سواری زن‌ها هستند.  محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان می‌گوید به همان نسبت که باید به گرانی توجه شود، لازم است نسبت به دوچرخه‌سواری زن‌ها و غرایز جوان‌ها هم حساسیت نشان داد.

محمدتقی رهبر، امام جمعه موقت اصفهان در توجیه اعتراض ائمه جمعه شهرها به دوچرخه‌سواری زن‌ها، موضوع را با تورم و رشوه‌خواری مقایسه کرده و گفته است: «گرانی کالاها نمی‌تواند باعث بی‌تفاوتی به مسائل دیگر شود. بالاخره دوچرخه‌سواری زنان هم مثل گرانی معضل است.»

"اعتماد آنلاین" به نقل از او نوشت: «چند وقت پیش چند تن از دانشجویان آقا برای من نوشته بودند، خطاب به خانم‌های دانشجو توصیه کنید تا ما جوانان که غریزه داریم، مرتکب خطا و گناه نباشیم. این موضوع نشان می‌دهد همان‌طور که گرانی دردسرساز است و باید به فکر آن بود، لازم است مسائل شرعی را هم بدون چون و چرا رعایت کرد.»

هیچ قانونی در ایران در خصوص ممنوعیت دوچرخه‌سواری یا موتور سواری زنان وجود ندارد اما ائمه جمعه و چهره‌های مذهبی منادیان چنین ممنوعیتی هستند و اصفهان و مشهد دو کانون اصلی مخالفان و معترضان.

یک هفته قبل، نماینده اصفهان در مجلس خبرگان با اشاره به پیگرد قانونی هتاکی به روحانی در این شهر، خواسته بود که با شهردار اصفهان به خاطر دفاع از دوچرخه‌سواری زن‌ها برخورد شود. مهدوی در جمع طلاب گفته بود: «از دوچرخه‌سواری زن‌ها جان به لب شده‌ایم.» او تهدید کرده بود که منتظر می‌ماند تا ببیند در قبال اقدامات "خلاف شرع" چه کاری انجام می‌گیرد: «وگرنه طور دیگری برخورد خواهیم کرد.»

برو به آدرس