بی بی سی:

برای نخستین بار، موزه‌ تیت مدرن لندن اتاقی را از مجموعه های دائم خود (مجموع آثار خریداری شده توسط تیت) در یکی از گالری هایش به یک هنرمند ایرانی اختصاص داده است.

در این گالری که در بخش دائم "هنرمند و جامعه" قرار دارد، ۲۰ عکس از مجموعه‌ "روسپی" کاوه گلستان برای مدت یک سال از آگوست ۲۰۱۷ تا آگوست ۲۰۱۸، با تلاش ولی محلوجی، مدیر عامل بنیاد "باستانشناسی دهه آخر" به نمایش درآمده است. آنچه بازدید از این نمایشگاه را تجربه‌ای متفاوت می‌کند، ارائه همزمان گزارش‌های گلستان در روزنامه، صفحه‌هایی از دفتر یادداشت‌ شخصی او و برگه‌های کانتکت عکس‌ها است که مخاطب را فراتر از تجربه‌ای صرفا تصویری، به سمت درک آثار در بستر جامعه و رویارویی با مسئله‌ اجتماعی پیچیده‌ای می‌برد.

کاوه گلستان در سال‌های ۱۳۵۴ تا ۱۳۵۶ سه مجموعه عکس "روسپی"، "کارگر" و "مجنون" را تهیه کرد. گرفتن ۶۱ عکس مجموعه‌ "روسپی" حدود یک سال و نیم به طول انجامید که بیشتر این زمان صرف برقرار کردن ارتباط با ساکنان "شهر نو" شد. نخستین بار بخشی از این عکس‌ها در سه مقاله‌ پی‌درپی در روزنامه آیندگان با عنوان "قلعه در نگاهی دیگر" در شهریور ۱۳۵۶ به چاپ رسید.

کاوه گلستان که بدون مجوز عکاسی وارد این منطقه شده بود، هنگامه گلستان در گفت و گو با کارنما می گوید "کاوه به بهانه‌ گرفتن عکس پرسنلی برای کلاس‌های سوادآموزی و از راه مددکارهای اجتماعی بود که توانست از ساکنان این محل عکاسی کند."

رد پای این ارتباط را در مقاله‌هایش و به خصوص مصاحبه با سَتّاره فرمانفرماییان، بنیانگذار "مدرسه عالی مددکاری اجتماعی" می توان مشاهده کرد. کاوه گلستان با انتشار این مقاله‌ها همچنین نشان داد که این کار برای او دخالتی کنشگرانه در مسائل اجتماعی بوده و او صرفا به دنبال ثبت لحظات و موقعیت‌ها نبوده است.

برو به آدرس