دویچه‌وله:

​​​​​​​به گفته‌ی نایب رئیس مجلس، رفسنجانی اعتقاد داشت انتخابات سال ۸۴ مهندسی شده بوده و عده‌ای از فرماندهان سپاه در این کار دست داشته‌اند. مطهری می‌گوید که اختلاف رفسنجانی و خامنه‌ای با حمایت از احمدی‌نژاد شروع شد.

اکبر هاشمی رفسنجانی خرداد ۹۴، حدود یک سال و نیم پیش از مرگش، گفته بود روحانیت هم در معرفی و حمایت از محمود احمدی‌نژاد مقصر است.

همان زمان بسیاری از تحلیل‌گران مصداق این سخنان را بیش از همه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، ارزیابی کردند که زمانی گفته بود احمدی‌نژاد از رئیس جمهورهای دیگر به او نزدیک‌تر است.

کمتر از یک ماه پس از مرگ ناگهانی رفسنجانی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، علی مطهری در گفت‌وگویی با پایگاه خبری جماران که متن آن سه‌شنبه (۱۲ بهمن / ۳۱ ژانویه) منتشر شد این ارزیابی را به صراحت تائید کرده و می‌گوید اختلاف نظر میان این دو از همین موضوع آغاز شد.

محکومیت نظامیان به اتهام تقلب

در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، احمدی‌نژاد محور تبلیغات خود را حمله به رفسنجانی قرار داد که به زعم او نماد اشرافیت و فساد مالی بود.

 

مطهری درباره علت این رفتار می‌گوید، احمدی‌نژاد "خیلی زود فهمید که تمایل بخشی از نظام این است که آقای هاشمی به حاشیه رانده شود" و به همین دلیل او توانست از حمایت "نهادهای حکومتی" برخوردار شود.

مهدی کروبی، یکی از نامزدان این انتخابات، همان زمان در نامه‌ها و سخنرانی‌های خود مجتبی، فرزند علی خامنه‌ای، نیروهای سپاه پاسداران و بسیج و شورای نگهبان را متهم کرد که به سود احمدی‌نژاد در انتخابات تقلب کرده‌اند.

نایب رئیس مجلس گفته است: «[رفسنجانی] معتقد بود که انتخابات ۸۴ مهندسی شده و البته بعدا شکایت هم کرد و خود ایشان به من گفت که ۱۱۰ نفر از فرماندهان نظامی در دادگاه به خاطر دخالت در انتخابات محکوم شدند و ما دیدیم اگر بخواهد حکم اجرا شود خیلی برای نظام بد می‌شود و گذشتیم.»

برو به آدرس