دکتر مصطفی جلالی فخر، متخصص داخلی

امروز شاهد گسترش معرفی داروی فاویپراویر (favipravir) توسط آقای دکتر هاشمیان و اعتراض ایشان به عدم توزیع دارو توسط وزارت بهداشت بودیم. و از زمان انتشار صحبت‌های ایشان تا الان، در معرض ده‌ها پرسش‌ در این مورد بودم. این پست، توضیحاتی در این مورد است.

اول این که آقای دکتر هاشمیان، استاد بنده هستند و متخصصی دلسوز و پرکارند و حتما وقتی گزارش می‌دهند که بیماران‌شان به دارو پاسخ داده‌اند، قابل ارجاع است. البته این دارو هنوز توسط FDA آمریکا تایید نشده است اما بسیاری از داروهایی که در اروپا و آسیا مصرف می‌شوند، این تاییدیه سختگیرانه را ندارند.

فاویپراویر، دارویی‌ست که با مهار یک‌ آنزیم، از تکثیر ویروس کرونا در سلول جلوگیری می‌کند. اما این که تا چه حد می‌تواند موثر باشد، به عوامل دیگری چون توان بیمار، داروی همزمان و میزان پیشرفت بیماری بستگی دارد. در مهم‌ترین مقاله‌ای که در این مورد منتشر شده، حدود ۳۴۰ بیمار در این کارآزمایی حضور داشتند. و از طرفی گروه تحت درمان با فاویپراویر، همزمان اینترفرون آلفا دریافت کرده‌اند.

در مجموع به نظر می‌رسد استفاده از این دارو، به ویژه در بیماران بستری که به خط اول درمان پاسخ نداده‌اند، اقدام مناسبی ست. ضمن این که یک تحقیق معتبر نشان داده کلترا (caletra) که در حال حاضر جزء درمان خط دوم به بیماران می‌دهیم، تاثیر چندانی ندارد.

خبر تایید نشده‌ای خواندم که ظاهرا مواد اولیه فاویپراویر از چین وارد شده و می‌توان به تولید این دارو در آینده نزدیک امیدوار بود. افکار عمومی انتظار دارد در مورد این دارو که خیلی‌ها را امیدوار کرده، تصمیم سریع و موثری گرفته شود.

کانال خبری پزشکان