Image result for ‫کوچر بیرکار‬‎

کوچَر بیرکار (به کردی: کۆچه‌ر بیرکار) (زادهٔ ژوئیهٔ ۱۹۷۸، مریوان)، با نام اصلیِ فریدون درخشانی، ریاضی‌دان ایرانی کرد پناهنده سیاسی و شهروند بریتانیا است. او در دانشگاه کمبریج انگلستان به تدریس و پژوهش مشغول است.

یک کرد ایرانی ساکن بریتانیا برنده مدال فیلدز، معتبرترین جایزه ریاضی در جهان شد. جوایز فیلدز این دوره به چهار ریاضی‌دان، کوچر بیرکار، السیو فیگالی، پیتر شولتزه و اکشای ونکاتش به خاطر کارهای عمده و بااهمیتی که در حوزه‌های مختلف ریاضی انجام داده‌اند، اعطا شد. مراسم این دوره اهدای این جوایز در شهر ریو دو ‌ژانیروی برزیل برگزار شد. پروفسور بیرکار چند سال پیش به عنوان پناهجو از ایران به بریتانیا آمد. مدال فیلدز هر چهار سال به برجسته‌ترین ریاضی‌دانان زیر چهل سال در جهان داده می‌شود و بالاترین جایزه‌ای است که یک ریاضی‌دان می‌‍تواند بگیرد و از این رو به عنوان "نوبل ریاضی" نیز خوانده می‌شود. در کنار مدال به هر کدام از برندگان جایزه نقدی ۱۵ هزار دلار کانادا هم اهدا می‌شود. بیرکار که در ماه جاری چهل ساله شد، در ایران به دنیا آمده اما حالا در دانشگاه کمبریج بریتانیا تحقیق و تدریس می کند.
زندگی و تحصیلات پروفسور فریدون درخشانی
کوچَر بیرکار، کوتاه مدتی پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷، در مریوان در استان کردستان ایران متولد شد. او سومین فرزند یک خانوادهٔ شش‌فرزندی است. پدرش چند کلاسی سواد دارد و مادرش هیچ‌گاه تحصیل نکرده‌است. خانوادهٔ او به کشت برنج، سبزیجات و گندم اشتغال دارند. بیرکار تحصیلاتش را تا دبیرستان در مریوان به پایان رساند. او دانشجوی سال آخر کارشناسی دانشگاه تهران بود که به انگلستان سفر کرد و در المپیاد ریاضی بین‌المللی دانشجویی در سال ۲۰۰۰ که در «یونیورسیتی کالجِ» لندن برگزار شد، در جایگاه ۶۲ قرار گرفت. او در آنجا در پاسخ به مشکلات سیاسی به خاطر اقلیت کُرد بودن، درخواست پناهندگی سیاسی کرد. دولت بریتانیا او را در ناتینگهام جا داد. در یک سالی که طول کشید تا پروندهٔ بیرکار از سوی دولت بررسی شود، او با اعضای هیئت علمی دانشگاه ناتینگهام ملاقات کرد و پس از پذیرشِ درخواست پناهندگی‌اش در آنجا ثبت‌نام کرد. بیرکار در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه ناتینگهام دکترا گرفت.