یورونیوز: این روزها که آلودگی هوای تهران با زنگ خطر عدم خروج افراد حساس از خانه همراه می‌شود یک بار دیگر راه‌حل‌های نجات پایتخت از آلودگی هوا یکی یکی مطرح است. به ویژه اینکه بیش از هر زمان دیگری ضرورت توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری در تهران احساس می‌شود. برای نخستین بار دوچرخه‌های آنلاین در تهران راه‌اندازی شده تا شهروندان بتوانند با استفاده از اپلیکیشن مکان دوچرخه را یافته، قفل استفاده از آن را باز کرده و بتوانند در مسیرهای مورد نظر از آن استفاده کنند.

در همین راستا پیروز حناچی شهردار تهران که پیش از این وعده‌ داده بود به کارزار سه‌شنبه‌های بدون خودرو بپیوندد، چند بار با آنها هم‌مسیر شده تا وعده‌اش وفا شود.

سه‌شنبه‌های بدون دوچرخه

پیشنهاد تشکیل کارزار سه‌شنبه‌های بدون خودرو سال ۹۴ از سوی فعالان محیط زیست اراک مطرح شد و مورد استقبال شهرهای مختلف کشور قرار گرفت. گروه‌های کوچک در شهرهای مختلف دوچرخه‌سواری در مسیرهای ایمن شهری را در دستور کار قرار داده بودند اما همراهی زنان موجب شد برخی با این کارزار مخالفت کنند.

فقدان خط ویژه دوچرخه یکی از موانع اصلی فراگیر شدن دوچرخه‌سواری در تهران است نکته‌ای که شهروندان را یکی دو بار پس از تجربه دوچرخه‌سواری در تهران نگران می‌کند و گاهی برای ادامه دوچرخه‌سواری عامل بازدارنده می‌شود.

تهران ۲۵۰ هزار دوچرخه می‌خواهد

در دوره‌ شهرداری قالیباف صدها خانه دوچرخه راه افتاد و استقبالی از آن نشد. البته آن موقع به زنان دوچرخه‌ نمی‌دادند و زنان می‌توانستند با ارایه کارت همراه مذکر خود دوچرخه بگیرند.

ادامه مطلب