عمومی

دنبال کن


عضو از ۲۵ فروردین ۱۳۹۲

 سیاست‌مدار موفق در جمهوری اسلامی کسی است که در دوران انقلاب انقلابی بوده باشد، وقتی فکر انقلاب و انقلابیون از رونق افتاد اصلاح‌طلب شده باشد، اصلاحات که ناکام ماند، در آشوب‌ها گوشه‌وکناری خزیده باشد، در فصل اعتدال هم پرچم‌ آن را بردارد و پیش پیش بتازد. حکماً حال و هوا اگر چند سال دیگر عوض شود، او خود پیشگام هر تغییر پرطرفدار خواهد بود. در هر دوره هم جمعی روشن‌فکر و روزنامه‌نگار هستند که هرچه او گفت نظریه‌اش را بسازند و شعار او را در الفاظ چرب و چرک علمی بپیچند. —مهدی خلجی، گوگل پلاس
نتیجهٔ مغزفرسای ِ ماجرا این بود که مصدق در شرایطی می‌توانست زمامدار ِ مقتدر بماند و نفت ْ ملی کند که شاه در رأس ِ سیستمی باشد که به مصدق قدرت و اختیارات تفویض می‌کند.  بدون ِ شاه، قدرتْ خیابانی می‌شد و در تنازع  ِ خیابانی، دکترمهندس‌های ِ جبههٔ ملی نه تنها کسی و کاره‌ای نبودند بل هر لحظه جانشان در خطر بود.—محمد قائد
انقدر خودمان را به آن راه زدیم که دست آخر مسیرمان به کلی عو ض شد .—غلط نامهء کدخدا، فیس بوک
به قول نصر حامد ابوزید همان‌طور که کشورهای نفت‌خیز فکر می‌کردند برای به دست آوردن ثروت هیچ کاری جز کندن زمین نباید انجام دهند، تصور می‌کردند برای دستیابی به آگاهی هم کاری جز کاویدن سنت نیاز ندارند. سنت و نفت زیر پای آن‌هاست. حتا اگر حال کندن و کاویدن را ندارند، می‌توانند پول بدهند دیگران برایشان این کار را انجام دهند. —مهدی خلجی، گوگل پلاس
در غیاب نهادهای ِ مدنی و سیاسی ِ دموکراتیک و قوه‌ء قضائیه‌ء مسئول و مستقل، کلمه‌ء مردم در گفتار ِ سیاست‌مداران معنایی رمانتیک پیدا می‌کند و بیشتر به کار ِ تقویت ِ خودکامگی و تثبیت ِ اقتدار ِ نشستگان ْ بر سریر ِ قدرت می‌آید - یا تیغی است برای خراشیدن ِ صورت ِ حریف. —مهدی خلجی، گوگل پلاس
برخی می‌خواستند اعتبار «اجماع» را به اجماع علما محدود کنند، ولی واقعه‌ای عجیب در سده‌ء ۱۷ میلادی نشان داد چقدر اجماع علما در برابر مقاومت عموم مردم بی‌حاصل است حتی اگر علما از پشتیبانی حکومت بهره‌مند باشند. وقتی نوشیدن قهوه در خاور نزدیک رواج گسترده یافت، فقیهان - کمابیش به اجماع - فتوا به حرمت آن دادند و حکم شرب خمر را برای نوشنده‌ء قهوه نیز جاری دانستند. شماری نیز به دلیل نوشیدن قهوه به دار آویخته شدند. ولی اراده‌ء عمومی غلبه یافت  و امروزه [در سرزمین‌های اسلامی]  قهوه به آزادی نوشیده می‌شود. —اچ. ای. آر. گیب، جریان‌های مدرن در اسلام، شیکاگو، انتشارات دانشگاه شیکاگو، ۱۹۵۴، ص. ۱۱
عقب بردن ِ تخیلی ِ راه و رسم ِ زندگی ِ مردم ِ امروز به چند ده هزار سال پیش قرار نیست جز اسباب ِ تفریح باشد، اما حتی زمانی که شوخ طبعی را کنار بگذاریم و به اشخاص فرصت بدهیم تصورشان از زندگی در هزارها سال پیش را بیان کنند، میبینیم آدمهایی قویاً اعتقاد دارند چیزی به نام ِ طب ِ قدیم، مجزا از کل ِ روند ِ دانش ِ پزشکی، هنوز به اعتبار ِ خود باقی است. —محمد قائد
چنين شرايطی‌ هم نتيجه و هم مانع ِ درمان بيماری ِ قديمی‌ ِ ايرانی است: ترجيح‌دادن ِ شكست ِ از فاتح ِ خارجی به سازش ِ با رقيبان ِ داخلی.  در ماجراهای دهۀ ۱۲۹۰ و هر دورۀ ‌ديگری مدام به اين جهان‌بينی ِ نيهيليستی برمی‌خوريم كه نالندگان و شاكيان و آزادگان و ازجان ‌گذشتگان ِ ايرانی ْ باختن ِ به خارجی را به تساوی با حريف ِ داخلی ترجيح می‌دهند. —محمد قائد
یه ویروسی اومده سراغ ِ لپ تاپم خیلی موجب ِ نشاطم می شه. وقتی می رم هیستوری ْخودش به دلخواه یه آدرسی انتخاب می کنه و صفحه شو باز می کنه. از ایمیل ِ بعضی ها خوشش نمی یاد ْ هنوز خوندنش را تموم نکردم که می بنده صفحه رو. هارد که وصل می کنم واسه دل ِ خودش بعضی فیلمها رو باز می کنه شروع می کنیم با هم می بینم. امروز هم دلش نمی خواست من هیچی کپی پیست کنم حتی همین متنو. دوست ندارم لپ تاپو اسکن کنم، پاکش کنم این ویروسه رو. می ترسم دلم برای ِ انتخاباش تنگ بشه. دارم به تصمیم گیرهایش اعتماد می کنم.—بلاگ ِ گیس طِلا
شرکت در انتخابات راهی ساده و بی‌هزینه برای جبران آرزواندیشانه‌ی انفعال و فقدان تخیل سیاسی است. کژراهه‌ای است برای آسوده کردن وجدان مُعذب جمعی برای بی‌عملی در برابر رنج‌های هر روزه‌ای که حکومت به همه‌ی ما تحمیل می‌کند. —مهدی خلجی، فیس بوک

بیشتر