برای سال‌ها، امروز در ايران تعطيل عمومي بود... ۹۶ سال قبل، در چنين روزی، آخرين پادشاه ايران به دنيا آمد. همينطور ۴۸ سال پيش در چنين روزی، آخرين شاه و شهبانوی ايران هم تاجگذاری كردند.

توانا:

«برای سال‌ها، امروز در ايران تعطيل عمومي بود... ۹۶ سال قبل، در چنين روزی، آخرين پادشاه ايران به دنيا آمد. همينطور ۴۸ سال پيش در چنين روزی، آخرين شاه و شهبانوی ايران هم تاجگذاری كردند به اين اميد كه ولايتعهدی سلطنت در ايران بر دوش اولين فرزند و پسرشان باشد... اين تصويری است از همان روز در كاخ گلستان.

توضيح اينكه دكور اين بخش از كاخ را به ياد تاجگذاری پهلوی دوم، تا سال ۱۳۵۷ همينطور نگاه داشتند اما درست بعد از انقلاب، به فرمان صادق خلخالی و با حضور خود او، بخش هايی از آينه‌كاری اين سرسرا را كندند و تخت جواهرنشان را به انبار فرستادند.

در مورد تخت جواهر نشان يا نادری: نام اریکه سلطنتی است که به دستور فتحعلی‌شاه قاجار توسط جواهرسازان و صنعتگران ایرانی ساخته شده‌است. این تخت مرصع و میناکاری شده شامل ۲۲ هزار سنگ و جواهر قیمتی است که برای اردوکشی به چمن سلطانیه زنجان در ۹ قطعه مجزا ساخته شد. اين تخت آخرين بار در روز تاجگذاری محمدرضا پهلوی استفاده شد و در يورش انقلابيون به رهبری صادق خلخالی، چند ده قطعه از جواهراتش گم شد. تخت نادری حالا در موزه بانک ملی نگاه داشته می‌شود. اين تخت از تخت ديگري كه به نام تخت طاووس شناخته می‌شود قديمی‌تَر و با ‌ارزش تَر است.»