ایسنا: چرا فدراسیون بسکتبال حق بانوان را نمی‌دهد؟

در حالی که پرونده تیم ملی بسکتبال بانوان برای حضور در رقابت‌های رسمی در حال بسته شدن بود، جرقه‌ای از امید در دل بانوان بسکتبالیست زده شد.

به گزارش ایسنا، تیم ملی بسکتبال بانوان ایران به دلیل مخالفت فیبا با پوشش اسلامی از حضور در میادین بین المللی رسمی محروم بود. این محرومیت در حالی بود که فدراسیون جهانی در دو سالِ گذشته یک مهلتِ دو ساله را به کشورهای مسلمان داد تا برای گرفتن مجوز قطعی حجاب تلاش خود را کنند.

در این مهلت دو ساله فدراسیون بسکتبال ایران تنها یک اردو در کشور ترکیه برای بانوان ملی پوش بسکتبال برگزار کرد و این تمام تلاشِ به ثمر رسیده‌ی فدراسیون بسکتبال برای برگزاری دیدار تدارکاتی بود. البته رئیس فدراسیون بسکتبال این مهلت دو ساله را به طور کل منکر شده بود و مدعی بود مهلت دو ساله ای وجود نداشته است. نایب رئیس بسکتبال بانوان نیز مدعی بود تمام تلاش فدراسیون برگزاری دیدار تدارکاتی بوده است، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداده است. حتی شهریان معاون امور ورزش بانوان در وزارت ورزش و جوانان نیز قول برگزاری دیدار تدارکاتی را به ملی پوشان داده بود اما او نیز نتوانسته تا امروز به قولش عمل کند.

درست در زمانی که که جامعه بانوان بسکتبالیست ایران از برگزاری یک دیدار تدارکاتی برای بانوان بسکتبالیست نا امید بود، خود ملی پوشان توانستند در تورنمنت بسکتبال سه نفره در کشور ترکمنستان با پوشش اسلامی حضور داشته باشند؛ تورنمنتی که البته دبیر و نایب رئیس فدراسیون از غیر رسمی بودن آن سخن می گویند. کرم زاده (نایب رئیس بانوان بسکتبال) حتی حضور ناظر فیبا را قبول ندارد و مدعی است حضور ناظر فیبا صحبتی است که بازیکنان کرده اند.

فرض را بر آن می گذاریم که ناظر فیبا در مسابقات حضور نداشته و مسابقات نیز یک دیدار غیر رسمی است، سوالی که در ذهن به وجود می آید این است که فدراسیون چطور نتوانسته چند دیدار غیر رسمی و بدون ناظر فیبا برای ملی پوشان برگزار کند تا با فیلم‌برداری از بازی ها بتواند ملی پوشان ایران را در دید فیبا قرار دهد. با دیده شدن  بسکتبالیت های ایرانی ممکن است فیبا نظر خود را تغییر دهد. همانگونه که رشته های کاراته، والیبال، تکواندو، فوتسال و حتی کشتی توانسته اند با حجاب اسلامی در میادین مختلف حضور داشته باشند. هر غیر ممکنی ممکن می شود اگر تلاش شود؛ چیزی که عزم آن در فدراسیون بسکتبال دیده نمی‌شود و شاید دوست ندارند بودجه‌شان را در راه بسکتبال بانوان هزینه کنند.

آیا رئیس و نایب رئیس فدراسیون بسکتبال می خواهند تیم ملی بزرگسالان بانوان در میادین بین المللی حضور داشته باشد یا خیر؟ آنها دقیقا چه می خواهند؟ در حالی که رئیس و نایب رئیس در مصاحبه های خود ادعا کرده بودند که  درخواست بازی تدارکاتی  به کشور های مختلف داده اند و آنها نمی پذیرند، پس چگونه در بسکتبال سه نفره با تلاش خود بازیکنان این اتفاق رخ داد؟

کرم زاده نایب رئیس بانوان در مصاحبه ای با ایسنا بیان کرد: اعزام تیم بدون مجوز فدراسیون بوده است و در حال پیگیری هستیم!

واقعا فدراسیون بسکتبال چه می خواهد؟ مگر تلاش فدراسیون برگزاری دیدار تدارکاتی برای ملی پوشان نبوده است؟ پس چرا حالا که خود فدراسیون نتوانسته دیدار تدارکاتی برگزار کند، ملی پوشان را به دلیل حضور در تورنمنت ترکمنستان تحت فشار گذاشته و قصد بازخواست کردن آنها را دارد؟ آیا این سوال در ذهن به وجود نمی آید که فدراسیون بسکتبال خود، با حضور ملی پوشان در میادین بین المللی مخالف است و بسکتبال بانوان در اولویت برنامه‌های فدراسیون نیست؟ اگر خلاف این است،آیا  فدراسیون نباید از کاری که خود نتوانسته اما دیگران توانسته اند انجام دهند، باید حمایت کند نه اینکه بازیکنان را تحت فشار قرار دهد؟

دبیر فدراسیون بسکتبال نیز در مصاحبه ای اعلام کرده است از کجا معلوم بازیکنان با حجاب اسلامی حضور داشته اند! 

علی توفیق گفته است: «از این رقابت ها  فیلمبرداری نشده است و ما از کجا باید بفهمیم که واقعا بازیکنان حجاب داشتند؟!به هر حال این اعزام بدون مجوز فدراسیون و شورای برون مرزی انجام گرفته است و ما هم برخوردهای لازم را با آنها انجام خواهیم داد.»

دبیر فدراسیون در حالی دختران بسکتبالیست را مورد اتهام قرار داده که فیلم مسابقات موجود است و نشان می دهد دختران ایرانی با حجاب کامل به میدان رفته اند. بهتر فدراسیون بسکتبال به جای اتهام زدن، مقداری از حق بانوان را بدهد و آنها را مهم بداند؛ کاری که فدراسیونهایی مانند فوتبال، والیبال و حتی کشتی در حال انجام آن هستند اما فدراسیون محمود مشحون گویی به آن اعتقاد ندارد. این در حالی است که یکی از موارد مورد تاکید رئیس جمهور و وزیر جدید ورزش و جوانان توجه به ورزش بانوان است.