تصویری از نعش تروریستِ ایرانی؛ حمید اشرف ـــ از اعضای اولیه و پس از چندی یکی از رهبرانِ دجالِ سازمان چریکهای فدایی خلق.

شیوه‌ی فرار حمید اشرف به این صورت بود که ابتدا نارنجک می‌انداخت. نارنجک که منفجر می‌شد، بلافاصله با مسلسل به سمت مأمورین شلیک می‌کرد. از هر طرف که می‌خواست فرار کند پشت سرش هم نارنجک می‌انداخت و در پناه آن می‌کوشید از منطقه دور شود.

در واقعه‌ی خیابان شارق؛ حمید اشرف پس از فرار، بلافاصله یک ستوان و دو پاسبان کلانتری ۶ را کشت و با ماشین گشت و مسلسل آن‌ها، از منطقه گریخت. وی سپس در میدان محسنی، سرهنگ فرداد، رئیس کلانتری قلهک و پاسبان‌های همراهش را به گلوله بست و کشت.

در جریان درگیری خانه‌ی تیمی محله‌ی تهران نو، جسد دو کودک به نام‌های ناصر و ارژنگ شایگان شام اسبی کشف شد. پس از این رخداد ساواک با ارائه اسنادی در روزنامه‌ها ادعا کرد که مرگ این دو کودک به‌ دست حمید اشرف رخ داده‌ تا اطلاعاتِ آن‌ها فاش نشود.

هوشنگ ماهرویان، پژوهشگر تاریخ و نویسنده‌ی کتاب مصطفی شعاعیان: یگانه متفکر تنها معتقد است: منطق چریکی ایجاب می‌کند که حمید اشرف ترجیح بدهد این دو کودک به دست ساواک نیفتند. به هر حال در آن شرایط دو کفتر دم پر قیچی تنها چیزی بود که چریک‌های فدایی خلق با آن حلقه‌ی تنگ محاصره لازم نداشتند و با توجه به پیشینه‌ی حمید اشرف در پافشاری بر اعدام‌های انقلابی و تصفیه‌های درون سازمانی برای کم کردن آسیب‌ و لو نرفتن زندگی مخفی و قرارها رسیدن به این ایده که کشتن این دو کودک امری بدیهی است را پذیرفتنی‌تر می‌کند.

در سال ۱۳۹۱ نیز این جنجال و این‌ بار توسط محمود نادری نویسنده‌ی کتاب دو جلدی چریک‌های فدایی خلق بازگو شد. نویسنده‌ی این کتاب ـــ بار دیگر عامل مرگ این دو خردسال را حمید اشرف معرفی کرده‌ است.

در ۸ تیر ۱۳۵۵، حمید اشرف پس از شش سال فعالیت مسلحانه، در جلسه مرکزیت سازمان در خانه تیمی مهرآباد جنوبی در تورِ ساواک گرفتار و به همراه ۱۰ تن دیگر از تروریستها ـــ کشته‌ شد.