ترور بد است، کندی و یا آبه، با افکار، عقاید و رفتارِ سیاسی این افراد موافق باشیم یا خیر ـــ ترور عملی‌ کثیف است.

ترور یعنی هراس افکنی و ارعاب گری، استفاده از خشونت؛ برای دستیابی به اهداف سیاسی، مذهبی یا ایدئولوژیک، تروریسم ـــ یکی از عواملِ اصلی تهدیدِ جامعه به‌ شمار رفته و باید با آن مبارزه کرد.

شینزو آبه؛ یک ناسیونالیستِ جناح راست بود، قاتلِ او تتسویا یاماگامی گفت که نسبت به گروه مذهبی که فکر می‌کرد آبه با آنها مرتبط است ـــ نفرت دارد. پلیس ژاپن اذعان کرده که در تامین امنیت آبه ـــ کوتاهی و قصور صورت گرفته است.

حرفِ بیخود و بی‌ پایه، آبه اصلا با این چنین گروه‌هایی در ارتباط نبوده است، تا الان حتی یک منبع ژاپنی پیدا نکردم که این قضیه را تایید کند.

اما صحبتِ دیگری را از قول ژاپنیهای هم فکرِ آبه می‌‌خوانم و می‌‌شنوم. این قتلِ سیاسی یک جریانِ دیگر را دنبال می‌‌کند. یک جور خط مشی‌ رادیکال و افراطی، یک نوع اخطار از سو عده‌ای که معتقدند ژاپن باید دارای ارتش و نیروی کاملِ نظامی باشد. مسئولانِ آمریکایی و انگلیسی از این خبر وحشت زده هستند، آنها می‌‌دانند که قشری در ژاپن وجود دارد که سخت دارای ایده و عقیده‌ی ناسیونالیستی افراطی قبل از جنگ جهانی‌ دوم است، ژاپنی‌ها می‌‌خواهند قانون اساسی‌ خودشان را بنویسند، به رسم خود زیسته و ناسیونالیسمِ ژاپنی را دوباره احیا کنند، در این وسط حیف شد که آبه را از دست دادیم.

او را یک بار از نزدیک در سفارتِ ژاپن در پاریس شناختم، بسیار شمرده صحبت کرده و شناختِ او از وضعیتِ بد سیاسی ایران ـــ من را شگفت زده کرد.

یادش گرامی‌.