کاترین کبیر(1796-1729)  ، امپراتریس روسیه ؛ به مدت ۳۴ سال این مقام را داشتاو بیشتر از هر تزار دیگری بر روسیه حکومت کرد و توانست با چندین جنگ بزرگ و موفقیت‌آمیز و با اصلاحات مدرن به سبک اروپای غربی آن سرزمین را به یک کشور مقتدر و پیشرفته و با ارتشی آموزش دیده و قدرتمند تبدیل نماید. دوران حکومت کاترین کبیر اوج اصلاحات بزرگ و اوج پیشرفت اقتصادی و موفقیت سیاسی و پیروزی‌های نظامی و اوج عصر طلایی تاریخ روسیه به حساب می‌آید .

در زمان کاترین، امپراتوری روسیه بسیار بزرگتر و مقتدرتر از زمان پتر کبیر شده بود و یکی از قدرت‌های بزرگ و اصلی اروپا بود. کاترین کبیر با نام سوفیا اوگوستا آنهالت زِربست در پروس متولد شده بود و پس از آنکه به مذهب ارتدکس درآمد، نام کاترین برای او انتخاب شد.

در دوران زمامداری کاترین کبیر، امپراتوری روسیه ۴۶۸ هزار کیلومتر مربع از لهستان و بخش بزرگی از اوکراین و تمام شبه جزیره کریمه و سرزمین مولداوی و بخش‌های شمالی امپراتوری عثمانی در بالکان و تمام آلاسکا و بخش‌های از نروژ و سوئد و در اواخر عمرش تقریباً تمام قفقاز را به تصرف درآورد.

 آرزوی بزرگ کاترین و همه تزارهای روسیه فتح استانبول و یا به قول خودشان کنستانتین پل بود تا بر مرکز جهان و چهار راه ارتباطات بین المللی مسلط شوند.

روزنامه های اروپائی همیشه با انتشار کاریکاتورهائی به  جاه طلبی های کاترین  عکس العمل نشان میدادند.

کاریکاتور زیر که توسط Thomas Rowlanson(1757-1827)   کشیده شده ؛حدود 230 سال پیش در 12 آوریل سال 1791 در روزنامه های انگلیسی چاپ شد. نوعی متلک پرانی و لغز خوانی مردان قاره اروپا برای امپراطریس روسیه است که زیر دامنش جمع شده و ناظر تلاش هایش برای  تسلط بر استانبول است.

از چپ به راست : زیر دامن کاترین کبیر

Stanislaus II از لهستان : زنی که بتونه این قدر پاهاشو باز کنه ؛ چه قدرتی دارد !!

 Pope Pius VI with triple Crown پاپ پیوس ششم با تاج سه طبقه : چیزی را که میبینم فراموش نخواهم کرد.

Charles IV  چارلز چهارم پادشاه  اسپانیا : قسم به مقدسات : پاهاشو اصلاح و همه موهاشو زایل خواهم کرد!

Louis XVI لوئی شانزدهم پادشاه فرانسه : هرگز چنین " چیزی" ندیده ام

George III جرج سوم پادشاه انگلیس : چه گشایش شگفت انگیزی

Emperor Leopold II امپراطور بلژیک  دست ما کوتاه و خرما بر نخیل

Sultan Selim III سلطان عثمانی : کل قشون عثمانی هم نمیتواند این حفره را پرکند