تصویرِ غم انگیزی دیدم، کفتار راه‌راه ایرانی بر اثر تصادف جاده‌ای ـــ در جاده‌ی خوریان ــ شاهرود تلف شده است. یک ناشخصِ بی‌ ریشه ـــ با ماشین به او ضربه زده و حیوانِ بیچاره از میان رفته است.

تحقیق کرده و دیدم که کفتار ایرانی بیشتر شبگرد است اما گاهی اوقات اول صبح و دم‌غروب هم دیده می‌شود. این حیوان اغلب به صورت تنها و گاهی هم با خانواده زندگی می‌کند. کفتار دشمن طبیعی ندارد. امروزه یکی از اصلی‌ترین دلایل کم شدن جمعیت آن‌ها را می‌توان به تصادف‌های جاده‌ای نسبت داد؛ چرا که برخی از آنها برای خوردن لاشه حیواناتی که تصادف کرده‌اند به جاده‌ها می‌آیند و متاسفانه خود قربانی تصادف‌های جاده‌ای می‌شوند.

از دیگر تهدیدات برای کفتارها خوردن غذای مسموم (زباله‌های شیمیایی) و شکار است که در سال‌های اخیر جمعیت آنها را به شدت کاهش داده است. کفتارها لانه نمی‌سازند و در حفره‌های طبیعی، لانه ساخته شده‌ی حیوانات دیگر یا خانه‌های ساخت انسان ـــ زندگی می‌کنند.

مشخص است که قدرِ هیچ چیزِ خدادادی را در ایران نمی‌‌دانیم، ذاتِمان شده پدرسوختگی و ضدِ طبیعت بودن، حالیمان نیست چه چیزی را داریم از دست می‌‌دهیم، حیف... چه بلایی سرِ ایران آمده که حتی کفتارها نیز آرامش ندارند.