آسو:

پرویز نیکنام

«این بنده علینقی وزیری افتتاح مدرسه عالی موسیقی را در خیابان نادری کوچه آقا قاسم شیروانی در تاریخ اول حوت (اسفند) اعلان می‌نماید. کلاس‌های این مدرسه، در هر هفته از شعبات موسیقی بیش از هفته‌ای دو بار نبوده و نیز مدت جلسات کلاس‌ها بیش از دو ساعت طول نخواهد کشید. کلاس‌هایی که عجالتاً افتتاح می‌شود از قرار ذیلند:

کلاس تاری (تئوی) Thearie و سرود و دیکته موزیکالن

کلاس تار: سه قسم ــ مقدماتی ــ متوسطه ــ عالی

کلاس ویلن: دو قسم ــ مقدماتی ــ متوسط

کلاس آواز، کلاس کور ]آواز جمعیتی[، کلاس آرمنی ]هارمونی[ در صورتی که لااقل پنج شاگرد تهیه شود.

کلاس تعلیم سازهای ارکست Instrumentation، کلاس پیانو، کلاس ارکست.»

***

در آگهی تأسیس مدرسه‌ی عالی موسیقی همچنین وعده داده شده که در آینده کلاس‌های آلات زهی، آلات چوبی، آلات برنجی، کلاس عالی ویلن، کلاس خطابت و کلاس ژیمناستیک موزیکال و اسکریم برای اشخاصی که در تئاتر کار می‌کنند، دایر خواهد شد.

در این اطلاعیه تأکید شده «کلاس‌های زنانه‌ی این مدرسه منحصر به اروپایی‌ها و ارامنه و اسرائیلی‌ها ]یهودیان[ خواهد بود، اوقات جلسات او به کلی از کلاس‌های مردانه مختلف و مجزا خواهد بود.»

هزینه‌ی شرکت در کلاس‌ها ماهی پنج قران تا سه تومان در نظر گرفته شده و «در مواقع تنگدستی و ثبوتِ استعداد شاگرد، تخفیف داده یا مجانی نیز قبول خواهد شد.»

این آگهی در روز سه شنبه هشتم بهمن ۱۳۰۲ در روزنامه‌ی شفق سرخ منتشر شد. مدرسه‌ی عالی موسیقی اولین مدرسه‌ی خصوصی در نوع خود در ایران بود که حدود یکصد سال پیش در تهران شروع به کار کرد. مؤسس این مدرسه علینقی وزیری بعد از پنج سال تحصیل موسیقی در اروپا این مدرسه را در تهران تأسیس کرد.

برو به آدرس