آوای تبعید:

40-مین شماره «آوای تبعید» مجموعه‌ای‌ست در ادبیات و فرهنگ کوئیر. نیما نیا در پیشگفتار آن می‌نویسد: « همان‌طور که از نام این شماره پیداست، قصد دارد به معرفی گوشه‌های دیگری از فرهنگ و ادبیات ایران بپردازد. متن و نوشتاری که به صورت ساختارمند از  فرهنگ و ادبیات جریان اصلی حذف، و به جهان دیگری تبعید شده ‌است.

در دهه‌های پیش ویژه‌نامه‌های متعددی در حوزهی ادبیات و هنر کوئیر از طریق رسانه‌های مربوط به خود این جامعه منتشر شد که به معرفی آثار نسل قبل‌تر  جامعهی کوئیر پرداخته‌اند، اما در این مجموعه تلاش شد نگاهی داشته باشیم به آثار جامعه متکثر کوئیر؛ در اینجا بهتر است برای تاکید بر این تکّثر از اصطلاح جامعهی LGBTQ+ استفاده کنم .

حالا پس از چند دهه کنش‌گری  جامعه کوئیر در داخل و خارج از ایران، و تجربهی جنبش، زن، زندگی، آزادی طیف گسترده‌تری از جامعه  LGBTQ+، با تجربه‌های متفاوت از جنسیت و هویت جنسی درساختار سیاسی و فرهنگی ایرانِ تحت حکومت جمهوری اسلامی، در عرصه‌های عمومی حضور آشکار پیدا کرده‌اند که قدم‌های مؤثرشان نه تنها در دیاسپورا، بلکه از داخل ایران، و از مجراهای مختلفی مانند سلسله‌بیانیه‌های خطاب به گروه‌های صنفی فرهنگیان، روزنامه‌نگاران، کارگران و... دیده شود؛ در خیابان‌ها پرچم‌های خود را دست بگیرند و بالا ببرند و شعار کوئیر، ترنس، رهایی را  بر دیوار مسجد، کلاس‌های دانشگاه و مدرسه بنویسند. بی‌شک معرفی و مطالعهی ادبیات و فرهنگی که از دل جامعهی  LGBTQ+ در این شرایط حساس سیاسی و اجتماعی ایران زاده می‌شود، برای درک گسترده‌تر، عمیق‌تر، و نزدیک‌تر به منشور ناقص اما حیاتی حقوق بشر ضرورت دارد.»

این شماره از "آوای تبعید" را می‌توانید در این آدرس دانلود کنید؛
https://bit.ly/4e2b7mc
و یا از سایت آن در آدرس زیر؛
Avaetabid.com

برو به آدرس