محمدرضا یزدان‌پناه:

به خاطر همین است که مایک پمپئو به صراحت و علنا به همین جمهوری اسلامی گفته که اگر به شروط آمریکا تن دهد، نه تنها رابطه خوبی میان دو دولت برقرار می‌شود بلکه دولت آمریکا باز به همین جمهوری اسلامی برای بازگشت به جامعه بین‌الملل با تمام مزایایش کمک هم خواهد کرد.

در هیچ کجای این معادله، چیزی به نام تغییر رژیم وجود ندارد. البته برخی‌ها در واکنش به تیتر دماوند گفته و نوشته‌اند که جمهوری اسلامی به شروط دولت آمریکا تن نمی‌دهد و با وارد شدن به عرصه مخاصمه با آمریکا، در نهایت کار دو کشور به «برخورد» می‌رسد و این یعنی براندازی!

اولا که کسی علم غیب ندارد! آخوند و جمهوری اسلامی در این ۴۰سال نشان داده‌اند که هنگام نرمش‌های قهرمانانه در پارک، توانایی سر کشیدن هر جامی با هر محتوایی برای رفع تشنگی را دارند. ثانیا و به فرض که این سناریو عملی شد، آن چیز دیگری است و تغییری در شرایط کنونی نمی‌دهد: دولت آمریکا فعلا به دنبال تغییر رژیم جمهوری اسلامی نیست؛  بلکه همینکه جمهوری اسلامی – مانند بقیه دنیا – مثل آدم رفتار کند، برایش کافیست.

طبیعی است که برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی، اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گرایان امکانات بیشتری در اختیار دارند تا مجموعه مخالفان جمهوری اسلامی که دنبال اسقاط این حکومتند. اپوزسیون برانداز به کار تغییر رژیم می‌آید نه تغییر رفتار.

برو به آدرس