damavand:

با در‌دست گرفتن سکان فرماندهی ایالات‌متحده‌ بدست دونالد ترامپ به عنوان چهل‌و‌پنجمین رییس‌جمهور آمریکا، افق‌روشن نایاک در کپیتال هیل واشنگتن دی‌سی به غروب گرایید. سحر نوروز‌زاده، عضو پیشین نایاک تا سال ۲۰۰۹، دومین سخنگوی فارسی‌زبان وزارت امور خارجه آمریکا پس از آلن ایر در دوران باراک اوباما و عضو سابق تیم سیاست گذاری وزارت امور‌خارجه آمریکا با محوریت خاورمیانه و ایران در دولت ترامپ از پست‌های کلیدی در تعیین سیاست های کاخ سفید کنار گذاشته شد.

سازمان غیر‌انتفاعی شورای‌ملی ایرانیان‌آمریکا (نایاک) به گفته خود از‌ زمان تاسیس در سال ۲۰۰۲ تا به امروز با گسترده‌کردن فعالیت‌های خود در ۵۰ ایالت آمریکا و حضور مستمر در رسانه‌ها همه‌ تلاش‌های خود را در‌جهت حمایت از منافع ایرانیان ساکن آمریکا به کار برده‌است. به نقل از سایت این سازمان؛ عمده‌ی فعالیت‌ها شامل جلوگیری از جنگ، پشتیبانی از حقوق‌بشر، برداشت تحریم‌ها و رفع تبعیض‌ها علیه ایرانیان در آمریکا می‌باشد. سایت خبری واشنگتن فری بیکن در افشاگری علیه دولت اوباما، لیست ترددها و دیدار‌های حسین موسویان دیپلمات سابق جمهوری اسلامی و تریتا پارسی رییس نایاک با مقامات کاخ‌سفید و شخص اوباما را بالغ بر ۳۳ بار شمرده است. در آخرین موضع‌گیری‌، شورای ملی ایرانیان آمریکا چهار‌روز پیش از صدور فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹ توسط ترامپ، این تصمیم را محکوم‌کرد. ۳۰۰ هزار دلار بودجه‌ای است که این سازمان با تقریب‌زدن آن به دنبال جمع‌آوری عمومی جهت مبارزه با دستور اجرایی «حفاظت از ملت در برابر ورود تروریست‌های خارجی به آمریکا» است. نایاک یک روز پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای اعلام کرد: “در دوره‌ای که در پیش است ما قوی‌تر ظاهر خواهیم‌ شد. از اغلب مواردی که از آنها بیم داشتیم با سازمان یافتن، تأسیس یک مؤسسه و جرأت اظهار نظر پیدا کردن جلوگیری شد. ما این کار را قبلاً انجام داده ایم و اگر هر یک از ما در این کار سهمی داشته باشد، دوباره آن را انجام خواهیم داد.”

۲۳ ژانویه ۲۰۱۷، ساعت پنج و سی و دو دقیقه بعدازظهر به وقت اروپای‌مرکزی شعبه دوم نایاک در بروکسل مرکز پارلمان‌اروپا با شماره ۹۴-۴۵۴۰۷۷۴۲۵۵۵۴ به ثبت رسید. موسسه اروپایی ایران پژوهی نامی است که روزبه پارسی، برادر تریتا پارسی برای فعالیت های اروپایی این سازمان برگزیده است. گرچه این سازمان از سال ۲۰۱۲ فعالیت‌های خود را در سوئد آغاز کرد اما بیست و سوم ژانویه، تنها چند روز پیش از اعلام عمومی فرمان محدودیت سفر به آمریکا و یک روز پیش از بیانیه رسمی نایاک در محکومیت فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹، پروژه حضور فعال در اروپا کلید خورد. ریاست این سازمان با لارس اریک اولافسون (LARS-ERIK OLOFSSON) سوئدی است که متخصص و مشاور در زمینه‌های‌ تحقیق و نوشتن گزارش‌های راه‌بردی می‌باشد. نیکولا پده (NICOLA PE

برو به آدرس