کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران: یک فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که دو زندانی عرب اهل اهواز به نام های علی چبیشاط و خالد موسوی مخفیانه توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز اعدام شده‌اند. جسد آنها در مکانی غیر از قبرستان عمومی دفن شده و تاریخ دقیق اعدام آنها به خانواده هایشان ابلاغ نشده و نامشخص است.

کریم دحیمی، فعال حقوق بشر اهوازی به کمپین گفت که روز ۲۲ خرداد ماه خانواده ها از اعدام این دو زندانی مطلع شده اند اما فقط محل دفن علی چبیشاط به خانواده او نشان داده شده است. همچنین به گفته کریم دحیمی پس از اعلام رسمی اعدام این دو زندانی از سوی ماموران اداره اطلاعات اهواز به خانواده ها گفته شده است که آنها حق برگزاری مرسم ختم را ندارند.

کریم دحیمی گفت: «روز ۲۲ خرداد ماه از سوی ستاد خبری اداره اطلاعات اهواز با برادر و فرزند علی چیبشاط تماس گرفته شد و از آنها خواسته شد که به آنجا بروند. ماموران در آنجا خبر اعدام را بهشان می دهند و بعد آنها را می برند خارج از شهر و در مکان دورافتاده‌ای  در رامهرمز بخشی از خاک را نشان می دهند و می گویند اینجا محل دفن علی است.»

دحیمی ادامه داد: «اما ماموران پاسخ برادر و فرزند علی را در مورد تاریخ دقیق اعدام نداده اند و گفته اند این مطلب به آنها مربوط نیست. به آنها گفته اند که حق برگزاری مراسم را ندارند و گفته اند که فردا نیز با خانوادۀ خالد تماس می گیرند و محل دفن او را نشان شان می دهند.»

به گفتۀ کریم دحیمی، پس از اینکه اهالی روستای کعب خلف مسلم که محل سکونت علی چبیشاط است برای عزاداری در مقابل خانه او جمع شده اند، ماموران حمله کرده و برادر و پسر علی چبیشاط را دستگیر کردند. آنها صبح روز بعد در ۲۳ خرداد ماه با اخذ تعهد آزاد شده اند. آنها تعهد داده اند تا مراسم عزاداری برای این اعدامی به صورت محدود و فقط با حضور افراد درجه یک خانواده برگزار شود.

علی چبیشاط و سید خالد موسوی در ۲۰ آبان ماه سال ۱۳۹۱ به اتهام انفجار لوله گاز طبیعی اهواز در شهر شوش دستگیر شدند. این دستگیری در حالی اتفاق افتاد که مقامات رسمی ایران در همان روز حادثه، انفجار را یک تصادف اعلام کرده بودند. افشین، مدیرعامل شرکت گاز خوزستان در همان روز حادثه،  ضمن رد هرگونه خرابکاری، این آتش سوزی را یک حادثه خوانده و گفته بود “علت آن در دست بررسی است.”

آنها در شهریور ماه ۱۳۹۲ از سوی قاضی سید محمد باقر موسوی در شعبه چهارم دادگاه انقلاب اهواز به اتهام محاربه و اقدام علیه امنیت ملی از طریق انفجار لوله گاز اهواز به اعدام محکوم شدند.

شبکه پرس تی وی، تلویزیون برون مرزی جهوری اسلامی ایران اعترافات این دو زندانی را  پخش کرد که در آن دست داشتن در انفجار لوله گاز را پذیرفته بودند. اما این دو زندانی بعدتر به خانواده هایشان گفتند که زیر شکنجه مجبور به اعتراف شده اند.

حکیم چبیشاط، خواهر زاده علی چبیشاط در مصاحبه ای با کمپین درباره مصادیق اتهام آنها که منجر به حکم اعدام شد، گفته بود: «هیچ سندی در پرونده این دو نفر برای اینکه اثبات کند آنها مسول انفجار خط لوله گاز اهواز بودند، وجود ندارد. تنها سند اعترافات این دو زندانی زیر شکنجه است. آنقدر شکنجه شده اند که مجبور به اعتراف شده اند.»

آنها در روز۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۱ به دلایل نامشخصی از زندان دزفول به مکان نامعلومی منتقل شدند و از آن پس خانواده ها هیچ اطلاعی از وضعیت آنها و محل نگهداری شان نداشتند. آخرین ملاقات خانواده ها با این دو اعدامی به اسفند ماه سال گذشته بر می گردد.

کریم دحیمی با اظهار اینکه از زمانیکه این دو اعدامی از زندان دزفول خارج شدند، خانواده هایشان بارها از مقامات مسول در مورد وضعیت و محل نگهداری آنها پیگیری کرده بودند به کمپین گفت: «از زمانیکه انها از زندان دزفول به جای نامشخصی منتقل شدند، خانواده ها بارها به دادگاه انقلاب، زندان دزفول، ستاد خبری اداره اطلاعات اهواز و حتی دیوان عالی کشور مراجعه و شکایت کردند. نامه ای نیز به نمایندگان مجلس برای پیگیری این قضیه نوشتند اما هیچ پاسخی نگرفتند.

کریم دحیمی گفت: «ماموران چند باری گفتند که آنها برای تحقیقات تکمیلی به جای دیگری منتقل شده اند. مدتی پیش هم خبرهای شایع شد که این دو اعدام شده اند اما خانواده ها قبول نمی کردند چون به صورت رسمی به آنها ابلاغ نشده بود.»

به گفته این فعال حقوق بشر اهوازی از زمان دولت روحانی تا کنون هشت زندانی عرب اهل اهواز که محکوم به اعدام بودند، بدون اطلاع خانواده و وکلایشان به صورت مخفیانه اعدام  شدند در حالیکه مسولان قضایی حتی پس ازاجرای حکم، تاریخ اعدام و محل دفن آنها را به خانواده هایشان ابلاغ نکرده اند.

هاشم شعبانی، ۳۲ ساله و معلم ادبیات عرب دبیرستن خلفیه و هادی راشدی، ۳۹ ساله و معلم شیمی دبیرستان خلیفه که به اتهام محاربه محکوم به اعدام بودند، ۱۶ آذر ماه سال ۱۳۹۲ از زندان کارون اهواز خارج شدند و خبر اعدام آنها در تاریخ ۲۹ دی ماه ۱۳۹۲ به خانواده هایشان اطلاع داده شد. همچنین غازی عباسی، عبدالرضا امیر خنافره، عبدالامیر مجدمی، جاسم مقدم پناه در تاریخ ۱۲ آبان ۱۳۹۲ از زندان کارون اهواز خارج شدند و کمی بعدتر اجرای حکم اعدام آنها به خانواده هایشان ابلاغ شد.