تور اروپایی همایون شجریان با کنسرتی در هلند آغاز شده است. این تور با همراهی گروه سیاوش و تکنوازی سهراب پورناظری (تنبور) اجرا می شود.

 

نخستین برنامه گروه در 28 اکتبر در تماشاخانه روتردام اجرا شد. این برنامه گرچه به دلیل عدم رعایت آداب کنسرت از سوی برخی حاضران (مانند فلش زدن های پی در پی در حین اجرا و صدای گریه نوزاد) با مشکلاتی همراه بود ولی در مجموع با استقبال شایسته ای از سوی ایرانیان هلند همراه شد و بیش از 700 نفر در آن شرکت کردند.

در کنسرت - که ویدئوی بخشی از آن منتشر شده - همایون با تسلط بخش های آوازی را اجرا می کند ولی ظاهرا نوازندگان از توان همسان با او برخوردار نیستند. سهراب پورناظری - تکنواز تنبور - شناخته شده ترین نوازنده گروه هنوز با ساز خود مونس نشده و  در زمینه تنبورنوازی بسیار خشک بر صحنه حاضر شده است. میان کار دیگر نوازندگان گروه نیز کماکان فاصله زیادی با کار همایون شجریان شنیده می شود. روشن نیست چرا همایون برای تور 2016 برخلاف برنامه های پیشین اش، نوازندگان شناخته شده ایرانی را به کار نگرفته است. اگر هدف جوان گرایی است که چه نیکو  ولی جوانانی در ایران فعالند که بسیار بهتر از این نوازندگان کار می کنند و اگر هدف صرفه جویی مالی است که بحثی است دیگر.

همایون شجریان از ستارگان رو به درخشش آواز ایرانی است و باید دقت بیشتری برای گزینش هنرمندان همراهش به خرج دهد.

برنامه گذاران ایرانی نیز - اگر خود از آداب کنسرت رفتن آگاهی دارند - باید پیش ز آغاز اجراها، این آداب را روی صحنه برای شنوندگان توضیح دهند. ظاهرا گروهی از ایرانیانی که سالهاست در اروپا و آمریکا زندگی می کنند، تنها محل فیزیکی زندگی شان عوض شده و هنوز در رفتار اجتماعی و در این زمینه - ابتدایی ترین آداب حضور در کنسرت - را نیاموخته اند. یک عکس برای فیس بوک انداختن با تیتر "همین الان کنسرت همایون یهویی" ارزش این همه مشکل ایجاد کردن را برای شنوندگان و اجرا گنندگان کنسرت ها ندارد!