دیگربان:

فروغ نيلچی‌زاده، طراح مد و لباس اسلامی با تشريح مزايا و معايب انواع چادر گفته که حجاب «حق الناس است نه سليقه شخصی» و بسياری «گمشده» خود را در حجاب پيدا نمی‌کنند.

نيلچی‌زاده با اظهار تاسف از اين که بسياری از زنان از مزايا و معايب انواع چادرها اطلاع چندانی ندارند٬ افزوده هر فرد بر اساس فرم بدن خود بايد از چادر مخصوصی استفاده کند.

وی در ادامه سخنان خود با معرفی چادر‌ها به تحليل و بررسی کارکرد آنها پرداخت که خلاصه‌ای از گفته‌های وی را در زیر می‌خوانيد:
 
چادر نيم دايره يا ساده
عيبی که بر اين چادر وجود دارد اين است که ما بايد چادر را حفظ کنيم نه اين که چادر ما را حفظ کند. از ويژگی‌های اين چادر دست و پا گيری نبودن آن و نچسبيدن به بدن است و قابليت روگيری يکی از ويژگی‌های خوب اين نوع چادر محسوب می شود.

چادر حسنی
يکی از ويژگی‌های خوب آن قابليت روگيری و برداشته شدن سنگينی چادر از روی سر است و دارای دو مکمل است. اين چادر به خاطر نوع دوخت حتی در موقعی که باد می‌وزد، اصلا به بدن نمی چسبد.

چادر قجری
اين چادر دارای دستک‌های کوتاه است و نمی‌توان از آن به عنوان حجاب کامل استفاده کرد٬ اما متاسفانه بعضی از خانم‌ها ناآگاهانه از اين چادر استفاده می‌کنند.

چادر لبنانی با برش ايرانی
در اين چادر هنگام روگيری، دست حائل بين لباس و بدن می‌شود و در نتيجه برجستگی‌های بدن رويت نمی‌شود. هنگامی که در اين چادر خانم روگيری می‌کند، چادر به شکل ساده تبديل می‌شود.

چادر آستين‌دار (دانشجويی)
در اين نوع چادر به محض حرکت دست‌ها چادر از قسمت پايين با حرکت درمی‌آيد. در قسمت جلويی چادر از زيپ استفاده شده است تا پوشش کامل‌تر باشد.

چادر آبتيمی
در اين چادر می‌شود با يک حرکت تمام بدن را پوشاند و اين يکی از مزايای اين چادر است. اين چادر برای کسانی مناسب است که نوزاد نداشته باشند و درگير مسائلی مانند سفر و وظايف کارمندی نباشند. اين چادر در سال ۸۱ و فقط برای کودکان و خانم‌هايی که هنوز دارای برجستگی نيستند طراحی شد و دارای پوشش مناسبی برای بانوان نيست.

چادر عربی با برش عربی
عيب اين چادر در باز بودن قسمت جلويی چادر است که می‌توان با کش آن را بست ولی باز هم نياز به پوشش کامل در زير اين چادر است. اين چادر هم قابليت روگيری دارد.

چادر عربی
در اين چادر که برش قسمت پايينی چادر به شيوه چادر ساده پارچه کمتری مصرف می‌شود، هنگامی که بانوان دست خود را از آستين به داخل ببرند، قابليت روگيری دارد و از نظر حجاب در حد استاندارد و حجاب قرآنی است.

برو به آدرس