شیرین عبادی

جمهوری اسلامی علاوه بر جنگی که از ۴۵ سال پیش با مردم ایران آغاز کرده، جنگی دیگر با یک دولت خارجی را شروع کرد. در دهه‌های گذشته طبقه‌ی حاکم در ایران از هیچ تلاشی برای ثروت‌اندوزی و افزایش قدرت خود فروگذار نکردند. در لفافه‌ی ایدئولوژی‌های غیرانسانی مخالفان را سرکوب کردند. جان هزاران نفر را در خیابان و هزاران نفر دیگر را با چوبه‌های دار گرفتند. با ماجراجویی‌ و جاه‌طلبی‌های بدون مرز در سوریه، عراق و یمن دست به جنایت زدند و از مسئله فلسطین چون ابزاری سیاسی حداکثر سواستفاده را کردند؛ بی‌راه نیست اگر بگوییم جمهوری اسلامی و رویکرد همواره جنگ طلب آن، یکی از بزرگ‌ترین موانع بر سر حل مسئله فلسطین بوده است.

حال که کار به شلیک موشک به اسرائیل رسیده است باید با رساترین صدای ممکن بگوییم این جنگِ مردم ایران نیست. مردم گرسنه، مردمی که درگیر بزرگ‌ترین بحران‌های اجتماعی و اقتصادی هستند، مردمی که با دست‌های خالی بارها در سال‌های گذشته به خیابان آمدند و هدف شدیدترین سرکوب‌ها قرار گرفتند، مدت‌هاست تحت بمباران جنگی هستند که حکومت آغاز کرده است.

اصحاب قدرت و دولت‌های جمهوری اسلامی و اسرائیل نسبت به خون تک تک غیرنظامیان و به ویژه کودکانی که از هفت اکتبر سال گذشته تا امروز در خاورمیانه ریخته شده مسئول هستند.

فراموش نکنیم که در هیچ جای جهان، بمب و موشک، دموکراسی به ارمغان نیاورده است. نه اسرائیل، نه ایالات متحده، و نه هیچ کشور دیگری آزادی و برابری را به مردم ما تقدیم نخواهد کرد. جهان غرب اگر حامی مردم ایران بود، صدای ایشان را در خلال اعتراضات گسترده در سال ۸۸، ۹۶، ۹۸ و ۱۴۰۱ می‌شنید.

ایران، تجربه‌ی ارزشمند مقاومت و مبارزه مسالمت آمیز را دارد که بسان نهالی است که در متن جامعه و در زندگی مردم ریشه دوانده  و با تبرهای برنده و آهنین حکومت از رشد باز نخواهد ایستاد  است. برای پیروزی بر اهریمن نیازمند همراهی ملتهای دیگر هستیم و چشم داشتی به حکومتهای غربی و شرقی نداریم.