اطلاعیه تشکل انقلاب زنانه در محکومیت قتل روناک توسلی‌پوری

بار دیگر نظام مردسالار و قوانین ضد زن جمهوری اسلامی قربانی دیگری گرفت. روناک توسلی‌پوری، زن ۲۸ ساله‌ای از اندیمشک، به دست فردی که به درخواست ازدواج او جواب رد داده بود، به شکلی بی‌رحمانه و در ملاء عام به قتل رسید و روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ به خاک سپرده شد. این جنایت نشان‌دهنده ریشه‌های عمیق زن‌ستیزی در حاکمیتی است که نه تنها مردان را برای خشونت علیه زنان تربیت می‌کند، بلکه با قوانین و سیاست‌های خود از آنان حمایت می‌کند.

قتل روناک و هزاران قتل ناموسی دیگر، تجسم واقعی نظامی است که حقوق و حق انتخاب و ارزش‌های انسانی زنان را انکار و مردان را برای اعمال مالکیت، سلطه و خشونت تقویت می‌کند. این شرایط نه‌تنها محصول آموزش و پرورش و تربیت مردسالارانه است، بلکه به واسطه حمایت قانونی و دولتی و سیستم قضایی‌ای که زنان را محکوم و مردان را محق میداند، تداوم می‌یابد.

اما این ظلم و خشونت‌ها تنها سبب خشم بیشتر زنان شده است. انقلاب زن، زندگی، آزادی موجی از بیداری و مقاومت و و عصیان و شورش را در میان زنانی که خواهان برابری هستند، ایجاد کرده است که برای تحقق آن باید این انقلاب به پیروزی برسد. هر روز که می‌گذرد، این انقلاب عمیق‌تر و گسترده‌تر می‌شود، و خواسته‌های ما روشن‌تر: پایان دادن به زن‌ستیزی زن کُشی و پیروزی بر نظام مذهبی و سنتی و مردسالار.

انقلاب زنانه بر ضرورت اعتراض جمعی به این قتل هولناک و تمامی قتل های ناموسی تاکید دارد. ما به‌عنوان زنان، مردان و همه انسانهایی که به آزادی و برابری و عدالت باور داریم، موظفیم به مبارزه ادامه دهیم. منشور مطالبات پیشرو زنان ایران یکی از اسناد اصلی این مبارزه است که خواسته‌های پیشرو، رادیکال، سکولار و مدرن ما را نمایندگی می‌کند و زن را در قالب هویت انسانی، آزاد و برابر با حق انتخاب تعریف میکند. ما برای این ارزشها نه تنها اعتراض می‌کنیم، بلکه برای پیروزی انقلاب زن، زندگی، آزادی مصمم هستیم، چراکه این، راه رهایی زنان ایران از چنگال مردسالاری و هرگونه تبعیض و نابرابری است.

تشکل انقلاب زنانه
۲۷ شهریور ۱۴۰۳