دویچه وله فارسی:

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) اعلام کرد که ایران پس از سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، در کوه‌های نزدیک به مرز آذربایجان، از واشنگتن درخواست کمک کرده بود. اما واشنگتن بیشتر به دلایل لجستیکی قادر به ارائه کمک نبوده است.

به گزارش رویترز، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که مرگ رئیسی تغییری در سیاست‌های اساسی در ایالات متحده در قبال ایران ایجاد نمی‌کند. او افزود که تحریم‌های آمریکا شامل صنایع هوایی مورد استفاده دولت ایران نیز می‌شود.

پس از مرگ رئيسی در سقوط هلیکوپتر، کاخ سفید روز دوشنبه اعلام کرد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران "خون زیادی روی دستانش ریخته است".

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی به خبرنگاران گفت: «این مردی بود که دستانش به خون زیادی آلوده بود.» او گفت رئیسی مسئول نقض "خشونت‌بار" حقوق بشر در ایران است و از نیروهای نیابتی منطقه از جمله حماس حمایت کرده است.

کربی گفت، با این حال، "مانند هر مورد دیگر، ما در مورد مرگ هر انسان دیگری متاسف هستیم و در این مورد نیز به طور رسمی تسلیت گفتیم".

برو به آدرس