Kayhan London:

 

پ. مهرکوهی

 

جنگ و باز هم جنگ...

نگاهی کوتاه به رویدادهای سوریه

 

کیهان آنلاین

همه داده ها گواه بر آن است که آمریکا از این پس بیش از هر زمان ِ دیگری در جنگ ِ خانگی سوریه آشکارا درگیر خواهد شد. اگر آمریکا در گذشته از راه ِ کشورهای ترکیه، عربستان، قطر و کورایشیا (کورواسی) به جنگجویان ِ سوری رو در رو با رژیم ِ اسد یاری می رسانید، اکنون این یاری رسانی بی پرده پوشی و آشکارتر از گذشته انجام خواهد گرفت. خود ِ آمریکایی ها همراه با انگلستان پیشگام ِ تحریم ِ جهانی و جلو گیری از واگذاری جنگ افزار به نیروهای درگیر در جنگ ِ خانگی سوریه بوده اند و اکنون خود ِ آنان می خواهند آشکارا شکننده همان پیمان باشند.

دو هفته پیش بود که «جان کِری»، وزیر ِ خارجه آمریکا، دیداری از ترکیه داشت تا به بررسی کمک رسانی به نیرو های دشمن ِ دستگاه بشار اسد بپردازد. این دیدار درست یک روز پس از آن انجام گرفت که دولت آمریکا پذیرفت شصت میلیون دلار کمک های انسان دوستانه به نیروهای درگیر با دستگاه ِ فرمانروایی بشار اسد بپردازد. در ماه های گذشته شماری از بلندپایه ترین افسران ِ آرتش ِ آمریکا از اوباما خواستند که به آن دسته از ناهمسازواران ِ سوری که نیروهایی میانه رو برآورد شده اند یاری کرده و جنگ افزار در دسترس ِ آنان بگذارد. ولی واقعیت این است که جنگ ِ خانگی ای که اکنون نزدیک به دو سال از آغاز ِ آن می گذرد نیروهای میانه رو را از میدان ِ جنگ به در کرده است و جنگ سالاران هر روز چهره  بسیار زشت تری از خود را نمایان می سازند.

برآورد می شود که تا کنون نزدیک به هفتاد هزار تن جان ِ خود را در جنگ ِ خانگی سوریه از دست داده اند و شمار ِ آوارگان به بیش از هشت سد (صد)* هزار تن رسیده است. در کنار ِ این، باید به خشونت هایی که بر کودکان و زنان می رود و در هیچ برگه آماری گنجانده نمی شود اشاره کرد. چه کسی می داند که در این جنگ به چه شماری از پسر بچگان و دخترکان سوری تجاوز جنسی شده و چه شماری از آن کودکان پس از تجاوز کشته شده و یا خرید و فروش شده اند؟ چه کسی به سرنوشت ِ کودکان قربانی جنگ بیش از به چنگ آوردن ِ قدرت و بهرمند شدن از خوان ِ قدرت می اندیشد؟ اگر نیروی به راستی میانه رویی در سوریه می بود می بایست برای پایان بخشیدن به رنجی که مردم ِ بی گناه سوریه گرفتار ِ آن شده اند پیشگام می شد و بی درنگ خواستار ِ آتش بس می گردید تا راه برای گفت و گویی به سر پرستی سازمان ِ جهانی کشورها (یو. اِن) فراهم آید و مردم بتوانند به خانه های ویران شده خویش باز گردند و سرپناهی بیابند و هم زمان با گیرد.........

برو به آدرس