آذر ماجدی

پس از آنکه جنازه 6 گروگان اسرائیلی در تونل در غزه بدنبال بمباران اسرائیل پیدا شد، یک اعتراض بسیار وسیع در تل آویو شکل گرفت. بزرگترین اتحادیه کارگری اسرائیل، هیستادروت، اعلام اعتصاب عمومی کرد و خواهان انجام توافقی برای آزادی گروگان ها شد.

این اولین اعتراض کارگری در اسرائیل طی یازده ماه اخیر است. اتحادیه به نسل کشی، به بمباران کودکان، به پاکسازی انسانی در غزه، به گسترش جنگ به ساحل غربی و پاکسازی ساحل غربی، به گرسنگی دادن به کودکان و نوزادان، به بمباران بیمارستان و مدرسه و دانشگاه و کمپ های پناهندگی اعتراضی ندارد. تنها اعتراضش کشته شدن گروگان هاست. این اتحادیه با دولت آپارتاید مذهبی نسل کش اسرائیل مشکل اساسی ندارد.

آیا هیچ انسان با وجدان، آزادیخواه و انساندوست می تواند برای لحظه ای این اتحادیه و این اعتصاب را در کفه پیشرویی و انساندوستی کارگری بگذارد؟ این اتحادیه بازوی یک حکومت فاشیست است و ربطی به آزادیخواهی و انساندوستی کارگری ندارد.

از آغاز این نسل کشی اتحادیه های کارگری فلسطینی برای تحت فشار گذاشتن اسرائیل، توقف ارسال سلاح به اسرائیل و پیوستن به جنبش تحریم تلاش هایی در سطح بین المللی انجام داده اند. هیستادروت هیچ حمایتی از این تلاش ها نکرده است. هیستادروت با کشتار فلسطینی ها مشکل ندارد. اما خون نباید از دماغ یک اسرائیلی یهود بریزد.