ژینوس صارمیان

خیلی سال پیش اونموقعی که هنوز همه جا دیش ماهواره نبود یکی از تفریحات این بود که تا میرفتی مهمونی برات فیلم ویدیویی که معمولا یک نفر براشون قاچاقی میورد رو نمایش بدن. همون زمان‌ها در خونه یکی از دوستان فیلم Entrapment رو‌ دیدم و دیدن فیلم همان و عاشق «کاترین زتا جونز» شدن همان. او که نقش یک مامور بیمه که باید سارقین اثار هنری و جواهرات قیمتی رو شناسایی میکرد رو داشت، در واقع خودش دزد بود و برای یک دزدی مدتها تمرین کرد تا بتونه با پیچ و تاب از لابلای اشعه‌ها بدون اینکه به بدنش بخوره عبور کنه و من این صحنه رو بارها و بارها در ذهنم مرور کردم….

در شهر استانبول یک کارتی دارند بنام «استانبول کارت» که برای تردد با انواع وسایل نقلیه و استفاده از سرویس بهداشتی داخل مترو‌ و خلاصه هر کار دیگه‌ای باید ازش استفاده کنی. در سفر اخیر به ترکیه با خانواده‌ام، یک شیر پاک ‌خورده‌ای بهمون گفت لازم نیست هر نفر یک استانبول کارت بخره و یک نفر میتونه چند بار کارت رو بزنه تا بقیه عبور کنند. این کارت هم معمولا دست خواهرم بود که هوش و حواس بهتری نسبت به بقیه داشت.

یک شب که در پارکی قدم میزدیم دخترم گفت که باید از دستشویی استفاده کنه. من هم همراهش رفتم تا اینکه فهمیدیم ای دل غافل، اینجا هم باید استانبول کارت بزنی. ما هم که کارت نداشتیم و من هم که دیگه تو این تاریکی حال و حوصله برگشتن و گرفتن کارت رو نداشتم هر چقدر سعی کردم با زبان بی‌زبانی کسی رو متقاعد کنم که با دادن پول حتی به چند برابر قیمت اجازه بده ما از کارتش استفاده کنیم، موفق نشدم. خلاصه خانومی اومد و  پیشنهاد داد که حالا که مامور اینجا نیست از زیر میله‌ها رد بشیم. من هم که در شرایط سخت همیشه یاد فیلم و داستان میفتم با خودم گفتم الان مثل کاترین زتا جونز با یک پیج و تاب به بدن میرم اونور میله‌ها. دخترم که جثه لاغر و ظریفی داره، براحتی عبور کرد ولی من با اولین حرکت مثل یک گربه تپل زیر میله‌ها گیر افتادم. تا اینکه بالاخره یک خانومی از اینور منو به سمت داخل هل داد و یکی از اونور دستم رو کشید تا از اون وضعیت رها شدم.  حالا بعدش هی به خودم لعنت میفرستم که اخه تو چه شباهتی بین خودت و کاترین زتا جونز جوون و زیبا دیدی؟ تازه اون میخواست یک تاج جواهر‌نشان فاخر رو بدزده ولی تو اینهمه مصیبت و بی‌آبرویی و کج و کوله شدن رو برای فقط سه لیره، یعنی معادل «ده سنت» امریکایی‌ تحمل کردی ….

و به این ترتیب فردای همونروز برای خودم یک استانبول کارت گرفتم.