بی بی سی

نخستین جلسه دفاع حمید نوری، تبعه ایرانی متهم به جنایت جنگی و قتل عمد در جریان اعدام زندانیان سیاسی در ایران در تابستان ۱۳۶۷پایان یافته است.‌ این جلسه امروز صبح در استکهلم پایتخت سوئد، شروع شد. آقای نوری از امروز تا هشتم آذر به مدت چهار روز از خود دفاع خواهد کرد.

آقای نوری در ابتدای این جلسه که پس از ۴۲ جلسه اظهارات شاهدین و شکات برگزار شد، با معرفی خود به عنوان "شهروند معمولی ۶۱ ساله" اتهامات مطرح شده را "داستان ساختگی"، "تهوع آور" و "مسخره" خواند اما تایید کرد که در زندان اوین تهران مشغول به کار بوده و وعده داد که "از همکاران عزیرش" در طول مدتی که در اوین کار می‌کرده دفاع خواهد کرد. اتهامات وی مربوط به جنایاتی است که در زندان گوهردشت کرج صورت گرفته است.

وی گفت که "خدا او را انتخاب کرده که پس از ۳۳ سال نماینده ملت ایران باشد". آقای نوری اتهام جنایت جنگی و قتل عمد را "افترا به ملت ایران" خواند.

وی در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت که در مدت ۸ سال کار در زندان اوین، وی "۱۰ یا ۱۵" بار در ماموریت به "سه زندان غزل حصار، رجایی شهر و قصر" تردد کرده است. وی تاکید کرد که در ایران چیزی به نام زندان "گوهردشت" وجود ندارد و آن را "جعل تاریخی"خواند و گفت که نام حقیقی این زندان "رجایی شهر" است. او به کشته شدن محمد علی رجایی، رئیس‌جمهوری ایران، در سال ۱۳۶۰ در بمب‌گذاری دفتر نخست‌وزیری اشاره کرد و شاکیان را متهم کرد که به خاطر "دست داشتن در این بمب‌گذاری" نام واقعی زندان را به کار نمی‌برند.

نوری: به دادستان عزیز ایران اسدالله لاجوردی توهین شد

آقای نوری گفت که در چهار روزی که به باید از خود دفاع کند "کار سختی" پیش رو دارد و "باید جواب ۳۳ سال دروغ " را بدهد. وی گفت که در طول دفاعیات خود "رازهایی" را خواهد گفت که به گفته او "هیچکس تا به حال نشنیده و واکنش خیلی‌ها را برخواهند انگیخت".

آقای نوری گفت که در طول جلسات دادگاه تاکنون به اسدالله لاجوردی "دادستان عزیز ایران توهین شد". فعالان حقوق بشر آقای لاجوردی را یکی از ناقضان حقوق بشر و از بانیان اصلی شکنجه زندانیان سیاسی دهه ۶۰ نام می برند.

دادگاه چند جلسه اخیر خود را در کشور آلبانی برگزار کرده بود تا شاهدانی که در این کشور هستند و امکان سفر به سوئد نداشتند بتوانند در حضور قاضی ادله خود را مطرح کنند.

حمید نوری ۱۸ آبان ۱۳۹۸ (نهم نوامبر ۲۰۱۹) به ظن مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی مجاهد و چپ در زندان گوهردشت در تابستان سال ۱۳۶۷، به محض ورود به فرودگاه استکهلم بازداشت شد. شاکیان می گویند که او با نام مستعار حمید عباسی در "کشتار ۶۷" دخالت داشته است.

کیفرخواست او سال جاری صادر وی رسما به ارتکاب جنایت جنگی و قتل عمد زندانیان متهم شد >>>