دکتر سهیل طالبی حسینی:

آفت طرح تحول سلامت دامن مديريت كرونا را هم گرفت...

همان اتفاقى كه در طرح تحول سلامت با اصرار وسواسى بر اقدامات فوق پيشرفته رايگان وجود داشت، دامنگير مديريت كرونا هم شد.

به جاى تلاش براى توسعه تحقيقات پايه بهداشتى اپيدميولوژيك و جامعه شناختى سلامت مثل هميشه مانورهاى قدرتنمايى بر اكيمو، ساخت داروهاى هاى‌تک، نانوبازى! در صدر پژوهش قرار گرفت.

به جاى مطالعات دموگرافيك جامعه‌نگر تحقیقات ما متمرکز بر تختهای ICU و بیمارستانی یا داروی بیمار بدحال شد و جمعیت کرونایی همان جمعیت بستری در بیمارستان تعریف گرفت.

طرحهای تحقیقاتی ما به جای تمرکز بر بهداشت محیط، ضدعفونی کننده‌ها، تفکیک جمعیتی، کشف جمعیت پرخطر و طرحهای بهداشت اجتماعی پیشگیرنده، تحقیقات های‌تک کپی بر هم در بیمارستان طراحی و تأیید شد!

روزهای اول به عنوان یک پزشک بیمارستانی نوشتم که بیمارستان راه حل نهایی کرونا نیست و هنوز هم معتقدم بازی در ۶ قدم خودی خطرناک است!

متاسفانه هدایت کرونا به داخل بیمارستانها یک خطا بود و خطا از تعریف مبتلا شروع شد که تست کرونا در بیمار بدحال بستری معیار آلودگی اجتماع قرار گرفت.

ما به جای سرچشمه در دلتای رود به دریا دنبال تصفیه آب رفتیم و این تصور اشتباه ما از توانمندی با اعجاز مراقبت ویژه بود!

آفت طرح تحول سلامت وسواس فوق تخصصی بود و با همان ایدئولوژی گمراه با شمارش تخت ICU و تخت بیمارستانی به کارنامه موفقیت اشاره کردیم.

ما بیمار تست مثبت را به خانه‌ها پست کردیم تا برایمان محیط کشت خانگی فامیلی بسازد!

نگاهی به آمار عناوین طرحهای تحقیقاتی نشان میدهد که ما درگیر تکنولوژی نانو دارو هستیم در کشوری که طغیان متانول دارد بیشتر از فقدان اتانول آدم میکشد!

هنوز هم دیر نشده،

ما جشن پیروزی بر کرونا را در بیمارستانها برپا نخواهیم کرد.

کوچه پس کوچه‌های شهر دشت نبرد با کرونا ست و تا ما مدیریت کرونا را از درمان به بهداشت منتقل نکنیم،

شمارش تخت بیمارستانی یک تورش آماری ست.

ما معیار بهبودیافتگان را ترخیص از بیمارستان نامیدیم و همه اینها تا وقتی مطالعات از بخش محوری به کوچه محوری نرود یعنی گمراهی در هدفگیری تحقیقاتی.

اگر برای تغییر رفتار اجتماع در بیمارستان دنبال راه حل نهایی هستیم یعنی میخواهیم دستگاه معادلات چند مجهولی را با جاگذاری عدد متغیر حل کنیم، این شیوه‌های الله بختکی یعنی ما رفتار سیستماتیک حل مسأله با قضایای پایه مثلثاتی در اپیدمی را بلد نیستیم.

به عنوان یک پزشک تکرار میکنم، کرونا راه حل بیمارستانی ندارد؛

آدرس اشتباهی نمیتواند ما را از میدان مین عبور دهد...

صداى حقوق بالينى