هفت سین یا خوان نوروزی ازمحمود بُدّوحی


نوروز بمنزله شناسنامه ملٌی ما ایرانیان بود ه وسفره هفت سین درحکم ُمهر این شناسنامه وسمبل آئین نوروزی بشمار می آید. هفت سین، هفت چین ویا هفت سینی که همان خوان نوروزی است از قرن ها قبل بمناسبت نوروز وآغاز سال نودر خانه های ایرانیان ودرکاخ های پادشاهان با شکوه وزیبائی خاصٌ وتزئینات مخصوص این زمان فراهم وچیده می شده است.
این سنت بمراتب پرمعنی تراز فقط قرارد...ادن هفت ظرف ازمیوه ، مواد واشیاء مختلف که با حرف"سین" شروع می شوند برروی سفره ای رنگین بوده ودارای ریشه های معنوی است.
درایران باستان درهرآئین و مراسم ، سفره ای پارچه ای( وبعدها ترمه های زیبا ) درسطحی بالاتر از زمین وبرروی میزی پهن کرده وبرآن آتشدان وانواع میوه ها وغذاهای فصل را قرارمی داده اند. این سفره دارای یک متولی بوده که میزبان نامیده میشده و مسئول سروغذاها بوده است. قرار گرفتن غذاها، میوه ها وسایر مواد واشیاء مختلف بر روی سفره ها دارای ترتیب خاصٌی بوده و ملاحظات مذهبی وجنبه تقدٌس اعداد را نیز دربرمی گر فته است. درتزئین این سفره ها نهایت دقٌت وسعی بعمل می آمده تا از بهترین وزیباترین ظرفها ، شمعدانها وآتشدانها استفاده شود. دردوره ساسانیان ظرفهای بسیار زیبای رنگین و
نقشداری را که ازماده کائولین ساخته واز چین وارد می شده بکار می گرفته اند . ظروف مزبور بعلت ساخته شدن در کشور چین "چینی" نام گرفته که هنوز هم به این نام خوانده میشوند. در سا لیان بعد از اسلام بعلت فقدان حرف"چ" درزبان عربی کلمه چینی به سینی تبدیل گردیده ولی درایران از آنجائیکه ظروف وارداتی از کشور چین برخی فلزی نیز بوده اند برای متمایز کردن آنها ، ظروف فلزی را سینی وآنهائیکه از کائولین ساخته شده بودند را کماکان چینی خوانده اند. برای مراسم نوروزی از زیباترین ظرفها واز هفت سینی به نشانه هفت "امشاسپند" که شامل ماههای اردیبهشت ، خرداد ، امرداد ، شهر یور ، بهمن ، اسپنداسمد و اهورامزدا بوده استفاده نموده وبه همین علت این مراسم را"هفت سینی" نیز خوانده اند. بطورمعمول بنام هریک از امشاسپندان یک سینی برروی سفره قرارمی گرفته و خوان نوروزی شامل تمام یا برخی ازاجزاء زیر بوده است:

سبزه
از ده تا بیست روز مانده به نوروز دانه هائی از حبوبات مختلف درهفت بشقاب قرار داده واز طریق نمناک نگهداشتن آنهابه سبز کردن آن حبوبات اقدام می نموده اند. دربعضی نقاط این تعداد گاه به نیٍت ماههای مقدٌس تا دوازده بشقاب افزایش می یافته است. در کاخهای پادشاهان از بیست روز مانده به نوروز دوازده ستون گلی ساخته وبرروی هریک ازآنها دانه
خاصی را رشد میداده اند . این دانه ها معمولاً عبارت بوده از گندم ، جو ، برنج ، نخود ، لوبیا ، عدس ، ارزن ، باقلا و کنجد. در صورتیکه دانه ها از رشد خوبی برخوردارمی شدند آنرا بفال نیک گرفته ودر پیش داشتن سال خوبی را پیش بینی می نمودند. ولی اگرفقط بعضی از آنها رشدمناسب داشتند ، نشانه آن بوده است که در سال جدید میبایستی از کشت دانه های دیگر خودداری نمایند.
در خانه ها بشقابهای سبزه غالباً شامل گندم ، جو وارزن وسایردانه هائ حیاتی درامر تغذیه عموم بوده و وبرخی معتقدند که این سبزه ها را به امید بخاک نشستن در محلی مناسب و کمک به کشت وفراوانی آنها ، در روز سیزده بدر به آب می سپرده اند
تا بهمراه آب به کشتزارها راه یابند. برخی دیگرعقیده دارند که مر دم بیما ریها وگر فتاریهای خانواده ر ا به این سبزه ها می سپرده وآنها رابه آب میده اند تا از آنان دورشود ولی بهر حال سبزه نماد تولد دوباره ونوزائی طبعیعت ورکن اساسی خوان نوروزی وسین اصلی هفت سین بوده وهست.

آتشدان
همانطوریکه قبلاَ اشاره شد در ایران باستان آتش نماد خداوند وجنبه تقدٌس داشته است واز اینروآتشدان بعنوان سمبل مذهبی بهمراه بخورها ومواد خوشبوکننده دروسط سفره نوروزی قرارمیگرفته ولی بخصوص دردوره های بعد از اسلام بتدریج قراردادن آتشدان برخوان نوروزی منتفی وفقط به شمع اکتفا شده است.

شمعدان
در دو طرف آتشدان دو شمعدان زیبا ویا دوچر اغ قرارداده وآ نها را روشن نگه میداشته اند. عقیده براین بوده است که نوروروشنائی جایگاه اهورمزدا بوده و شیطان نمی تواند به جائی که روشن است وارد شودو ازاینرو شمع را بعنوان سمبل روشنائی وآرزوی در پیش داشتن روزهای درخشان در سال جدید برخوان نوروزی قرار میداده اند.

ترکه های هلالی شکل
قدیمی ترین کتابیکه به آیئن وخوان نوروزی درایران پرداخته است کتابی است بنام "المحاسن والاضداد".که در اواخرسده سوم هجری نوشته شده است . دراین کتاب در تشریح آئین نوروزی در ایران در شرح خوان نوروزی به این ترکه ها اشاره و آمده
است که در وسط میز خوان نو روزی هفت شاخه از درختان مختلف نظیر بید ، زیتون ، انار وانجیر گذاشته می شده که از طریق طرز قرار گرفتن و از روی نام آنها پیشگوئی می کرده اند. هر یک ازاین شاخه ها بقطع یک انگشت وهر شاخه بنام یکی از ولایات ایران برروی خوان نوروزی گذاشته میشده است.
قول دیگر اینستکه با توجه به وجوداین شاخه ها هفت سین درواقع همان هفت رستنی بوده که نام هفت چین از آن گرفته شده ولی پس از حمله اعراب حرف "چ" به "س" تبدیل شده وامروزه ما آنرا هفت سین می گوئیم.
دربرخی دیگراز نوشته ها آمده است که به نشانه فراوانی ، این شاخه ها در دسته های هفت ، دوازده ،ویا بیست ویک برروی خوان نوروزی گذاشته می شده ومردم بهنگام دعای قبل از طعام دسته ای از آنها را بدست می گرفته اند.

کتاب مقدٌس
با توٌجه به اینکه جشن نوروز یک مراسم ملٌی بوده است ، هر خانواده ای کتاب مذهبی خانوادگی خود را برخوان نوروزی قرارمی داده است. در دوران ساسانیان کتاب اوستا واز بعد از اسلام برای مسلمانان قرآن وبرای پیروان سایر ادیان کتاب مذهبی آنان از واجبات سفره هفت سین بشمار می آمده وهنوز هم رعایت میشود. همچنین در بعضی از خانواده ها کتاب اشعار حافظ و یا فرودسی از جمله ضروریات این سفره بوده وهست.

کوزه آب
رسم براین بوده است که دختران جوان ازچشمه ویااز آسیابهای آبی آنزمان کوزهای گلی را از آب پرکرده و آنرا با حلقه هاو آویزهای زیبا تزئین وبرخوان نوروزی قراردهند. آرایش بشقابهای سبزه با روبانهای رنگی در زمان ما یادگاری ازآن دوران است.

نان
نان سمبل فراوانی بوده و در عهد ساسانیان آنرا به اندازه کف دست پخته وبا دعا متبرک می نموده اند. امروزه دربرخی از خانواده ها نان سنگک ودر بعضی دیگر نان شیر مال یکی دیگر از اجزاء سفره نوروزی است. درگذشته در گوشه ایازنان سنگک با دانه های کنجد جمله "سال نومبارک باد" نوشته میشده است.

شیر
براساس آئین زرتشت انسان در سیصدوشصت وپنجمین روزاز سال بدنیا آمده وهمانطوریکه شیر تازه برای تغذیه نوزادضروری است در جشن سالگرد خلقت انسان نیز شیربعنوان سمبل تغذیه نوزاد می بایستی جزئی از خوان نوروزی باشد.
درایران باستان برمبنای تعلیمات زرتشت شیرازتقدٌس والائی برخوردار بوده وآن را با براده هائی از درخت هوم که شبیه درخت گزبا شاخه های کوتاه وشیره ای شیر ماننداست مخلوط می کرده اند. پنیر هم بعنوان یکی از ترکیبات شیرو به نشانه تکاثر زاد وولد در کنار آن قرار داده می شده است.


تخم مرغ
تخم مرغ نیزاز اجزاءاسا سی خوان نوروزی بوده وبطور رنگ کرده ویا سفید برروی سفره هفت سین جا داشته ودارد. تخم مرغ نشانه وسمبل زادو ولد و پوسته آن آسمان وسقف عالم را تداعی میکند و بنا به روایتی خدای میترا از یک تخم از آسمان به زمین فرود آمده است. در بعضی ازنقاط ایران رسم بر این بوده که تخم مرغی را بر روی آئینه ای قرار داده
و معتقد بوده اند که دنیا بر روی شاخ گاوی قرار گر فته است وگاو بهنگام تحویل سال نو آنرا از روی یک شاخ بروی شاخ دیگر منتقل میکند . اعتقاذ براین بوده است که اگر بعلٌت این جابجائی تخم مرغ هم جابجا شده وبحرکت در آید نشانه ازدیاد زادو ولد درسال جدید خواهد بود.

آئینه
کلمه آئینه بمعنی دیدن و نیروی کمک کننده در پیدایش بشر بشمار می آمده است. اعتقاد براین بوده که در اولین روزسال نو بشر با نیروهای بهشتی در آمیخته وآئینه نمایانگر این نیروها می باشد. بهمین علت آئینه ای در بالای سفره نوروزی وآئینه دیگری هم در زیر تخم مرغها قرارمی داه اند. بطور کلی آئینه نماد روشنائی وآرزوی بشر در کامیابی وسمبل توالد
وتناسل است.
استفاده از آئینه در مراسم ازدواج نیز بهمین تعبیر می باشد.

سمنو
سمنو از شیره جوانه گندم و آرد پخته میشود وغذائی بسیار مقوٌی بحساب می آید. در خراسان وبرخی نقاط دیگر بادام ، پسته وگردو هم به آن افزوده و به آن حلوای سمنک میگویند. سمنو نماد فراوانی وبرکت و بقولی دیگر سمبل نیروگرفتن برای و زاد ولد
بوده واز جمله سین های سفره هفت سین بشمار می آید.

سنجد
سنجد در ختی نسبتاَ کوتاه وپر خاروبرگهایش شبیه درخت بید وگلهایش خوشه ای سفید ویا زردرنگ است. میوه این درخت کمی بزرگتر از فندق با پوسته قرمز رنگ نازک بوده وآردش نسبتاَ شیرین است و درایران بصورت خودرو میروید .دار ای گلهائی بسیار معٌطر بوده وروایت است که خوابیدن زیر درخت سنجد انسان را عاشق میکند وازاینرووبعلت عشق برانگیز
بودن رایحه برگها وشکوفه های آن یکی دیگر از سین های سفره هفت سین ونماد وسمبل عشق وتواٌلد و تناسل وهمچنین خلقت عالم بوده و هست.

ماهی
ماه اسفند ماه هوت بمعنی ماهی بزرگ است. برخی عقیده دارند که در شب سال جدید ، ماه هوت "اسفند" جای خودرا به ماه حمل "فروردین" میدهد . بهمین دلیل ماهی جای خود را بر روی خوان نوروزی گشوده بر روی آن قرارگرفته است .
گذشته از آن ، ماهی همچنین سمبل " آناهیتا " یا فرشته آب ونشانه فراوانی وتکاثر بوده و خوردن ماهی در شب سال نو برای شگون وبهمین نیت میباشد.

سیب
سیب یکی دیگر از سین های هفت سین بوده که کماکان حضور خود را بر روی سفره هفت سین حفظ کرده است. در روایات است که اطباٌء دوران قدیم سیبی را به دو بخش کرده ونصف آنرا به مرد ونصف دیگر را به زن میداده اند تا به باروری آنان کمک کرده ومانع نازائی شود. بدین ترتیب گذاشتن سیب بر روی سفره هفت سین بقولی نشانه دیگر از تولد وخلقت وبقول دیگر نماد زیبائی وتندرستی است.

سکٌه
سکه های زرد و نقره ای برروی سفره هفت سین نشانه ماه شهریور به نیت فراوانی ثروت وپول در سال جدید میباشد.


سیر
سیر از تیره سوسنی ها و گیاهی است علفی وپیاز دار که شامل برگهای دراز وباریک است. قسمت مورد استفاده آن همان غده های زیرزمینی آنست. این گیاه دارای مصا رف پزشکی بسیا ر بوده وبرای مداوا و ضد عفونی کردن بکا ر رفته ، اشتها آور ، ضد کرم و کم کننده فشار خون ذکر شده است ولی بعلت وجود ماده گوگرددار در اسانس آن ، بوی بد از آن
استشمام میشود. این گیاه باتوجٌه به خواصٌ در مانی آن بر روی سفره هفت سین نماد تندر ستی ودرمان میباشد.

سرکه
سرکه که آب انگور ترش شده بوسیله تخمیر میباشد یکی دیگر از سین های خوان نوروزی وسمبل شکیبائی و طول عمر است.

سماق
سماق گیاهی است دولپه ای که بشکل درخت یا درختچه دیده میشود ودارای برگهای مرکب وگلهای سفید خوشه ای است.میوه اش کوچک وترش مزه و گرَد این میوه بعنوان چاشنی غذاها بخصوص چلوکباب بکار میرود. سماق بر روی سفره هفت سین سمبل گرمی وطلوع خورشید است


نارنج
نارنج نشانه کره زمین است ه وهنگامی که درکا سه آب غوطه ورشود یاد آورآنستکه این کره جزئی از کائنات بوده ووقتی درآن می چرخد ، گذشتن دوازده ماه از سال ورسیدن سال نورا تداعی میکند.

اسپند
اسپند یا سپند که در کتاب اوستا "اسپنتا ´نام برده شده از دیگر سین های هفت سین است که جنبه مذهبی وتقدٌس داشته ودارد. هنوز هم در مراسم مذهبی ودعا خوانی ها وهمچنین محافظت افر اد از چشم شیطان مورد استفاده قرار میگیرد.


گذشته از آنچه که فوقاَ نام برده شد ، برروی سفره هفت سین به تناسب شهرها ومناطق مختلف ایران انار، بیدمشک ، گلاب ،نقل ، باقلوا ، پشمک، وا نواع دیگر شیرینی وآب نباتهای متنوع ،آرد و نظائر آن قرار داد ه شده واین سفره با تزئینات بسیارزیبا همرا بوده و میباشد.

با تبریک عید نوروز وآرزوی درپیش داشتن سالی سر شار از سلامتی، ُسرور، سعادت ،سرسبزی ، سرافرازِی، سروری وسفید بختی برای همه هموطنان عزیز و سربلندی وپایداری برای میهن غزیز وپرافتخارمان  محمود بُدٌوحی