irankargar - ایران کارگر

چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ کارگران پالایشگاه تندگویان تهران در اعتراض به اجرا نشدن طرح طبقه‌بندی مشاغل اعتصاب کردند. این کارگران چندین سال است منتظر اجرای طرح طبقه‌‌بندی مشاغل خود هستند. دستمزد کارگران بدلیل اجرا نشدن طرح طبقه‌‌بندی مشاغل بسیار کم است و بیشتر آنها همان حقوق زمان ورود به کار را دریافت می‌کنند.

کارگران پالایشگاه تندگویان تهران بدلیل گرانی  و تورم افسار‌گسیخته در وضعیت معیشتی بدی بسر ‌می‌برند.

خواسته‌های کارگران در کمپین۱۴۰۰

لازم به یادآوری است که از مرداد ماه ۱۴۰۰ کارگران و نفتگران در شرکت‌ها و مجمع‌های صنعتی شرکت نفت اعتصاب گسترده‌ای انجام دادند. خواسته‌های کارگران تحت عنوان کمپین ۱۴۰۰  به شرح زیر بود:

ـ لغو قراردادهای موقت کار
ـ افزایش دستمزدها مطابق با هزینه‌های واقعی زندگی
ـ حذف شرکت‌های پیمانکاری و استخدام رسمی
ـ اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل
ـ رفع تبعیض بین کارگران پیمانی با کارگران رسمی
ـ پرداخت حقوق و مزایا بدون تأخیر
ـ حق ایجاد تشکل‌های مستقل کارگری
- حمایت دولت از شرکت‌های پیمانکاری

اعتصاب کارگران پیمانکاری صنایع نفت گسترده‌ترین و در عین حال طولانی‌ترین اعتصاب در چند دهه اخیر بود. کارگران در این اعتصاب به مقداری از خواسته‌های خود رسیدند. اما مهمترین خواسته‌ آنها که حذف شرکت‌های پیمانکاری است، همچنان حل نشده باقی مانده است.

پیمانکاران با حمایت کارفرمای مادر که وزارت نفت است، هر اقدامی برای محروم کردن کارگران از حقوق‌شان را انجام می‌دهند.

وزارت نفت هم بعنوان کارفرمای مادر در کار شرکت‌های پیمانکاری دخالت نکرده و هیچ پشتیبانی از کارگران انجام نمی‌دهد. زمانی که مدیران در ارتباط با حقوق و مزایای خودشان تصمیم می‌گیرند بهترین شرایط را انتخاب می‌کنند. اما هنگامی که به حقوق و مزایای کارگران می‌رسد، عملکرد‌های آنها متفاوت است و آنها را به شرکت‌های پیمانکار ارجاع می‌دهند. به این صورت دو طبقه کاملا مجزا از یکدیگر در صنعت نفت ایران بوجود آمده است.
#اعتصاب